ІНТЕР`ЄРИ СІЛЬСЬКИХ ШКІЛ УКРАЇНИ КІНЦЯ ХІХ – ПОЧАТКУ ХХ СТОЛІТТЯ
DOI:
https://doi.org/10.30857/2617-0272.2021.4.6Ключові слова:
народні школи, шкільний клас, інтер’єри освітніх просторів, художнє вирішення, матеріали, історіяАнотація
Мета: виявити та проаналізувати художнє вирішення інтер’єрів сільських шкіл України кінця ХІХ – початку ХХ століття.
Методологія. Дослідження базується на основі літературно-аналітичного огляду наукових робіт стосовно досліджуваного періоду та аналізу художнього вирішення історичних інтер’єрів сільських шкіл що збереглися в музеях України та Європи (на прикладі Польщі).
Результати. З початком розвитку шкільного будівництва наприкінці ХІХ – початку ХХ ст. в Україні сформувалися нові типи громадських споруд – народні сільські школи. Що в цей період значно вплинули на підвищення рівня освіти на селі та мали характерні риси народного стилю. Видатні архітектори займалися проектуванням шкіл,одним з таких архітекторів в Україні був О.Сластьон, який на початку ХХ ст. розробив низку проектів шкільних будівель для Лохвицького земства. В той же час на території Польщі архітекторами Каролем Сіцінським та Здзіславом Монченським були розроблені проекти невеликих шкіл, які з часом стали типовими для сільської місцевості. Шкільні приміщення що були спроектовані в сільській місцевості кінця ХІХ – початку ХХ століття найчастіше мали один, або два, три, чотири класи, оскільки були розраховані на невелику громаду. Але все ж найпоширенішим типом, як в Україні так і в Європейських країнах були одно – та двокласні шкільні споруди. В дослідженні проведено аналіз інтер’єрів сільських шкіл в Україні кінця ХІХ – початку ХХ століття в порівнянні з Європейськими прикладами інтер’єрів подібних типів шкіл та виявлено основні елементи художнього вирішення шкільних просторів, що вплинули на сучасний дизайн інтер’єрів шкіл в сільській місцевості.
Наукова новизна. У статті проаналізовано та виявлено основні тенденції художнього вирішення інтер’єрів сільських шкіл в Україні кінця ХІХ – початку ХХ століття. Вперше розглянуто художні вирішення інтер’єрів шкільних споруд в сільській місцевості зазначеного періоду, виявлено подібність та відмінності між художнім вирішенням шкільного інтер’єру України та країн Європи (на прикладі сільських шкіл Польщі).
Практична значущість. Одержані результати дослідження можуть бути використані в якості історичних теоретичних матеріалів освітнього дизайну в сільській місцевості, а також як фактографічна база, що є свого роду продовженням тем стосовно дослідження вітчизняних шкільних просторів.