НАСТІННИЙ ЖИВОПИС ХVII ‒ ХVIII СТ. В ЦЕРКВІ СВЯТОГО АРХИСТРАГА МИХАЇЛА В С. КРАЙНИКОВО НА ЗАКАРПАТТІ: СИНТЕЗ ПОСТВІЗАНТІЙСЬКИХ І УКРАЇНСЬКИХ НАРОДНИХ ТРАДИЦІЙ
DOI:
https://doi.org/10.30857/2617-0272.2024.2.13Ключові слова:
Храмові розписи ХVІІ ‒ ХVІІІ століття, церква Святого Архистратига Михаїла в с. Крайниково, Закарпаття, іконографічна програма, синтез традицій, національна пам’яткаАнотація
Метою статті є проведення стилістичного аналізу настінних розписів ХVІІ ‒ ХVІІІ століття в церкві Святого Архистратига Михаїла в селі Крайниково на Закарпатті та виявлення характерних особливостей процесів, що відбувалися в церковному живописі у цей період в даному регіоні України. Принципи і методи статті обумовлені поставленою метою. В основі роботи – наукові принципи системності й історизму. У статті були застосовані як загальнонаукові методи дослідження (аналіз і синтез, індукція і дедукція, систематизація і узагальнення, абстрагування, типологія), так і спеціальні мистецтвознавчі методи (художньо-стилістичний, історико-культурологічний і компаративний методи для порівняння різних мистецьких явищ, засобів виразності, окремих образів). У статті проаналізовано збережені настінні розписи ХVІІ ‒ ХVІІІ століття в церкві Святого Архистратига Михаїла в селі Крайниково на Закарпатті. Проведено порівняння з іконографічними програмами стінописів цього ж історичного періоду в дерев'яних церквах прикордонних сіл Румунії – Будешті Джосані, Ончешті та Ієуді, а також з подібними розписами у храмах в Дрогобичі та Потеличі на Львівщині. Встановлено взаємовпливи, які відбувалися в сакральному живописі Закарпаття і прикордоння Румунії, частина території яких у ХVІІ ‒ ХVІІІ століттях входили до Мармароського комітату (Мармароської жупи), Галичини та Києва. Виявлено оригінальний синтез поствізантійських традицій з іконописними програмами народних майстрів в селі Крайниково на Закарпатті. Вперше в українському мистецтвознавстві здійснено аналіз настінних розписів ХVІІ ‒ ХVІІІ століття в церкві Святого Архистратига Михаїла в селі Крайниково на Закарпатті, виявлено самобутність іконографічної програми живопису, простежено зв’язки з іконографією розписів дерев’яних храмів у прикордонних селах Румунії та в Галичині. На основі проведеного дослідження визначено регіональні особливості процесів, що відбувалися в церковному живописі на Закарпатті у досліджуваний період. Результати цього дослідження можуть бути використані: в узагальнюючих працях з історії українського мистецтва; при підготовці наукових монографій, підручників, навчальних посібників, методичних розробок, навчально-професійних програм; в лекційних матеріалах педагогів в навчально-мистецьких закладах, а також при проведенні реставраційних робіт щодо збереження настінних розписів в церкві Святого Архистратига Михаїла в селі Крайниково на Закарпатті, як унікального національного надбання в художній культурі України.