КНИГА-АЛЬБОМ «ДАВНІ ПОДВІР'Я ТА ЗАВУЛКИ КРАКОВА» («DAWNE DZIEDZIŃCE I PODWÓRZA KRAKOWA») ЛЕВА ҐЕЦА: ІСТОРІЯ ТА ХУДОЖНІ ОСОБЛИВОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.30857/2617-0272.2024.4.8Ключові слова:
контурна лінія, штрих, подвір’я, Краків, рисунок, графікаАнотація
Мета: висвітлення художніх особливостей книги-альбому «Давні подвір'я та завулки Кракова» (Краків, 1958) з графічними ілюстраціями українсько-польського художника Лева Ґеца, яке ніколи не було предметом мистецтвознавчого дослідження.
Методологія. У науковій розвідці використано культурно-історичний, структурно-типологічний, формально-описовий та системний аналізи.
Результати. Вперше в українському мистецтвознавстві представлено інформацію про книгу-альбом «Давні подвір'я та завулки Кракова», ілюстровану рисунками відомого художника Лева Ґеца. Стисло описано повоєнну образотворчу діяльність Лева Ґеца в жанрі архітектурного пейзажу, проаналізовано серію графічних робіт, присвячених архітектурі Кракова, в яких у своєрідній творчій манері відтворено художній образ давнього польського міста. Відзначено, що Л. Ґец зобразив Краків містом, що зберегло свій історичний ареал, із самобутніми характерними лише йому забудовами, своєрідністю визначних пам’яток, образною-мистецькою глибиною. Художник однаково правдиво зобразив і відомі споруди міста, і приватні, малодоступні – локаційно непопулярні чи невідомі для загального огляду подвір'я та завулки старої частини Кракова. Акцентовано на зацікавленості мистця міським пейзажем, його умінні зафіксувати головні риси давніх пам’яток, їх певні історичні, художні, конструктивні та декоративні мотиви.
Наукова новизна дослідження долучає до наукового обігу повоєнну графіку Л. Ґеца, представлену в невідомій в Україні книзі-альбомі «Давні подвір'я та завулки Кракова».
Практична значущість наукової розвідки полягає не лише в суттєвому доповненні інформації мистецького спадку Лева Ґеца, але й в аналізі архітектурного пейзажу в творчих напрацюваннях художника 1950-60-х рр. Отримані результати доводять перспективність дослідження образотворчого мистецтва ХХ ст., яке зберігається поза межами України, адже у буремному сьогоденні зростає значення напрацювань маловідомих українських художників.