ОБРАЗ І СИМВОЛ КВІТУЧОГО ДЕРЕВА У МИСТЕЦТВІ КИТАЮ І ЄВРОПИ
DOI:
https://doi.org/10.30857/2617-0272.2019.2.11Ключові слова:
квітка, квітуче дерево, образ, символ, мистецтво Китаю та ЄвропиАнотація
Мета дослідження — виявити образні та символічні паралелі зображення квітучого дерева в мистецтві Китаю і Європи. При вивченні обраної нами теми особливо важливим було використання компаративного методу, що дозволяє порівнювати твори мистецтва Європи і Китаю різних часових епох на споріднену тематику і виявляти загальне й особливе. Активно використовуються художньо-стилістичний та іконологічний методи. Іконологія поряд з іконографією дозволяє сприйняти символічний зміст твору. Встановлено, що образ і символ квітучого дерева є одним з головних у мистецтві Китаю і Європи, оскільки виражає ідею вічного відродження природи та пов’язаної з нею людини. На відміну від мистецтва Європи, де в центрі уваги знаходиться людина, в Китаї панує
жанр «Квіти і птахи» і пейзаж «Гори – води». Найближче до мистецтва Далекого Сходу підійшли європейські художники другої половини XIX – початку XX століття. З плином часу природа в мистецтві Європи стала самостійним жанром, образ квітучого дерева виступає на перший план відносно до зображення людини. За часів кризи в природі шукали гармонію. У прагненні художників Європи піти від безпосереднього, реалістичного відтворення ландшафту і створити опосередкований, умовний символічний пейзаж за враженням позначається прагнення майстрів нових напрямків межі XIX – XX ст. до поетики краси, до самостійної виразності лінії та кольору. Культура Далекого Сходу
допомогла вийти за межі антропоморфної міфології середземноморської культури Європи; збагатити образний і символічний зміст; художні засоби; художньо-стилістичні можливості; змінити і розширити жанрові кордони образотворчого мистецтва. Наукова новизна полягає в тому, що в ній уперше здійснено порівняння образу і символу квітучого дерева в мистецтві Китаю та Європи.