СУЧАСНА УКРАЇНСЬКА ФОТОКНИГА ЯК ОБ’ЄКТ КОНЦЕПТУАЛЬНОГО МИСТЕЦТВА ПОСТМОДЕРНІЗМУ
DOI:
https://doi.org/10.30857/2617-0272.2021.2.5Ключові слова:
концептуальне мистецтво, українська фотокнига, мистецтво постмодернізму, реді-мейд, фотографії утилітарних об’єктівАнотація
Мета дослідження виявити особливості сучасних українських фотокниг, що стали яскравим прикладом наслідування тенденцій мистецтва постмодернізму. Методологія. В основу дослідження покладено комплексне використання історичного, компаративного методів, системний аналіз, синтез, узагальнення. Результати. Сучасну українську фотокнигу розглянуто як твір концептуального мистецтва постмодернізму. Визначені художньо-композиційні особливості і прийоми дизайну, притаманні ряду відомих українських фотокниг: оригінальність форми; авторське подання текстової, змістовної та візуальної складових внутрішнього блоку: включення готових зображень (реді-мейд) і їх обробка, використання колажів, фотографій утилітарних об’єктів тощо. Наукова новизна. За допомогою мистецтвознавчого аналізу ряду відомих українських фотокниг визначено особливості фотокниги як об’єкту сучасного концептуального мистецтва, систематизовано риси образно-стилістичних технік і художньо-композиційних дизайнерських рішень. Розглянуті закономірності, що притаманні українським фотокнигам як візуальним наративам, а також аспекти, що формують сучасну українську фотокнигу. Практична цінність. Виявлені в роботі художньо-композиційні особливості і прийоми дизайну, що використовують фотохудожники у реалізації творчих ідей, розширюють теоретичну базу сучасного концептуального мистецтва і можуть стати корисними у рішеннях майбутніх творчих проектів фотокниг, що матимуть як художню, так і комерційну цінність.