КОНЦЕПТУАЛЬНІ МЕТАФОРИ В ПРОЄКТАХ ДОПОВНЕНОЇ РЕАЛЬНОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.30857/2617-0272.2023.1.3Ключові слова:
дизайн інтерфейсу, відеозмішування, просторова AR, дизайн ARАнотація
Мета: провести семіотичний аналіз проєктів доповненої реальності, встановити закономірності та виділити найпоширеніші концептуальні метафори. Визначити їхній вплив на функціонально-образну форму.
Методологія. Для досягнення мети цього дослідження під час роботи з візуальними матеріалами було використано наочно-аналітичний метод, метод формального, функціонального та семіотичного аналізу.
Результати. Було виявлено вісім найпоширеніших метафор у дизайні AR-проєктів: чарівне дзеркало, фальшиве вікно, активний друк, рентгенівський зір, геопозиціонування, акваріум, візор та ліхтарик. Вплив на функціонально-образну форму може відрізнятися залежно від метафори, задаючи більш розмиті чи конкретні рамки. Визначено, що метафори, окрім очевидних образно-семантичних відмінностей, відрізняються позицією глядача щодо репрезентації, видом від першої чи третьої особи, впливом на образність змісту, характером взаємодії з простором. Більшість метафор набувають перевагу від використання тривимірної графіки, у той час, такі метафори, як дзеркало, активний друк та візор, можуть використовувати двомірну графіку, що не позбавить AR відчуття натуральності доповнення. Одним із прийомів обігравання метафор стає гра з простором та вихід за умовні межі. Встановлено, що AR на базі відеозмішування частіше звертається до метафор, ніж за оптичного змішування, яке має змогу на пряму злитися із середовищем. Продемонстровано, що використання однієї і тієї ж метафори не обмежує креативний потенціал у вирішенні завдання, та залишає дизайнеру достатній простір для маневрування та можливість як буквального, так і формального слідування метафорі.
Наукова новизна. Проведено аналіз проєктів із доповненою реальністю з метою визначення концептуальних метафор. Проведено узагальнення концептуальних метафор та типологізацію проєктів доповненої реальності на їхній основі.
Практична значущість. Дослідження робить внесок у розвиток теоретичної бази стосовно вирішення завдання пошуку форми репрезентації в процесі проєктування AR дизайн-продукту. Розглянуті метафори можуть бути використані, як засіб спрямування концепції дизайну безпосередньо в роботі дизайнерів.