КНИЖКОВІ ІЛЮСТРАЦІЇ НАДІЇ ЛОПУХОВОЇ: АВТОРСЬКА ХУДОЖНЯ КОНЦЕПЦІЯ, ГРАФІЧНИЙ ПОТЕНЦІАЛ
DOI:
https://doi.org/10.30857/2617-0272.2023.1.13Ключові слова:
особиста візуальна парадигма, графічний стиль, художня техніка, мистецтво ілюстрації, дизайн книги, книжкова графікаАнотація
Мета: презентувати авторські особливості ілюстративного доробку Надії Лопухової (1928–2014) у контексті загальної графічної стилістики оформлення книжкових видань в Україні другої половини ХХ століття.
Методологія дослідження передбачає комплексний підхід і включає мистецтвознавчий аналіз візуальних джерел із залученням теоретичного, хронологічного, індуктивного, порівняльного та джерелознавчого методів.
Результати. Визначено художньо-образну специфіку ілюстративної графіки Надії Лопухової, реалізовану завдяки використанню різноманітних художніх технік, прийомів, засобів, а також внаслідок авторського переосмислення літературного матеріалу й образотворчого досвіду колег-попередників. Сформульовано основні положення особистої творчої парадигми мисткині, якою зумовлена її художня діяльність та співпраця з видавництвами України. З огляду на вищенаведене, обґрунтовано мистецький внесок художниці до розвитку українського дизайну книги та окреслено перспективні напрямки подальших досліджень у цій галузі.
Наукова новизна. Творчість Народної художниці України Надії Лопухової у цій статті розглядається вперше як художній феномен вітчизняного графічного мистецтва, що спричинив формування особливого ілюстративного простору і застосування широкого діапазону можливостей втілення проєктної ідеї у межах особистої візуальної парадигми одного майстра.
Практична значущість. Важливими висновками дослідження практичного значення є визначення та характеристика рис графічного стилю Надії Лопухової, який демонстрував художньо-образні трансформації впродовж всіх етапів творчої діяльності художниці, та аналітичні результати зіставлення зразків книжкової продукції різних років, оформленої ілюстраторкою. Матеріали дослідження мають прикладний характер і можуть використовуватися як у проєктних курсах з графічного дизайну, так і для змістовного наповнення лекційних курсів при висвітленні сучасних тенденцій української книжкової графіки.