ПОЕТ І ПРИРОДА: ХРОНОТОП ТАРАС ШЕВЧЕНКО В МИСТЕЦТВІ ОДЕСИ 1960-ті роки. Європейський контекст

Автор(и)

  • А. А. ТАРАСЕНКО ДЗ «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»
  • О. А. ТАРАСЕНКО ДЗ «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»
  • В. Ю. СІКОРСЬКА Одеський національний морський університет

DOI:

https://doi.org/10.30857/2617-0272.2023.3.14

Ключові слова:

Україна, живопис, скульптура, література, художня критика, романтизм, час, простір, М. Божій, О. Ацманчук

Анотація

Cтаття є дослідження образу Тараса Шевченка в мистецтві Одеси шістдесятих років ХХ століття. Тема розглядається в контексті поетики європейського романтизму: "Поет і природа". Використовуються історико-культурологічний, компаративний, іконографічний, іконологічний, герменевтичний методи. На основі вивчення ідейного змісту, іконографії, стилістики зображення Шевченка в картинах М. Божія, О. Ацманчука, К. Філатова і в скульптурі показано, що характер трактування образу Кобзаря має зв'язок із часом і місцем народження творів образотворчого мистецтва. Космічна епоха, що збіглася з річницями смерті (1861) і народження поета (1814), що відзначалися відповідно у 1961 та 1964 роках, розширила сприйняття постаті Шевченка в просторі та часі. На базі типологічних рядів виявлено, що іконографія шляху та образ натхненного поета в композиції Божія має спорідненість із зображенням Бетховена та Гюго в мистецтві Німеччини та Франції. Виявлено синкретизм метафори окриленого поета в поезії, живописі та скульптурі. Вперше показано, що в образотворчому мистецтві Одеси відображено місце та історичний час створення художнього образу Кобзаря – хронотоп. Вивчено взаємозв'язок системи поетичних і мальовничих образів картини М. Божія "Думи мої, думи..." (1960) з поезією Шевченка. Виявлено ліричну домінанту образу Шевченка у творчості художників Одеси 1960-х років. Встановлено, що надприродний (метафізичний) стан поетичного натхнення Шевченка виражений через портрет і природне середовище панорамного ландшафту рідної землі. Досліджено роль одеської пейзажної школи у створенні ліричного образу Кобзаря. З'ясовано, що робота на пленері (паралельно з майстернею) дала майстрам змогу досягти єдності втілення духовного стану Кобзаря і стихій світобудови: духу і матерії. Розглянуто зв'язок картини-панно та скульптурного монумента. Представлені матеріали, їх художньо-стилістичний аналіз та узагальнення можуть бути використані в наукових дослідженнях присвячених образу Т. Шевченка в образотворчому мистецтві та літературі.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-12-12

Як цитувати

ТАРАСЕНКО, А. А., ТАРАСЕНКО, О. А., & СІКОРСЬКА, В. Ю. (2023). ПОЕТ І ПРИРОДА: ХРОНОТОП ТАРАС ШЕВЧЕНКО В МИСТЕЦТВІ ОДЕСИ 1960-ті роки. Європейський контекст. Art and Design, (3), 164–176. https://doi.org/10.30857/2617-0272.2023.3.14

Номер

Розділ

Articles