ХРАМ НАУКИ: МОЗАЇКИ М. А. СТОРОЖЕНКА В ІНТЕР’ЄРАХ ІНСТИТУТУ ТЕОРЕТИЧНОЇ ФІЗИКИ ІМЕНІ М. М. БОГОЛЮБОВА НАН УКРАЇНИ У ФЕОФАНІЇ
DOI:
https://doi.org/10.30857/2617-0272.2020.1.13Ключові слова:
М. А. Стороженко, монументально-декоративне мистецтво України ХХ століття, мозаїки в інтер’єрах ІТФімені М. М. Боголюбова, національний стильАнотація
Метою статті є вивчення історії створення та ідейного змісту мозаїкМиколи Андрійовича Стороженка (1928–2015) в інтер'єрах ІТФ М. М. Боголюбова НАН України у Феофанії (1969) в контексті спадщини українського і світового монументального мистецтва. У дослідженні використовуються історико-культурологічний, компаративний, іконографічний та іконологічний методи. Ми спираємося на теорію «великого часу» М. М. Бахтіна, що дозволяє розглядати мозаїки М. А. Стороженка зі спадщиною світового мистецтва. Показано значення створених майстром художніх образів просвітителів як апостолів духовного і наукового знання – стовпів Храму науки. Художньо-стилістичний аналіз виявив особливості втілення ідеї наукового і культурного взаємозв'язку поколінь українських вчених-просвітителів засобами монументального мистецтва. Вивчено значення спадщини національного та світового мистецтва у формуванні індивідуального стилю М. А. Стороженка. Виявлено роль орнаменту як національного коду втілення ідеї зв'язку роду і народу. Визначено значення мозаїк в історії монументального мистецтва України. Вивчено філософський, культурно-історичний зміст монументальних композицій М. А. Стороженка у взаємозв'язку з проблематикою національної самоідентифікації і полістилізму мистецтва ХХ століття. Результати дослідження необхідні для створення історії монументально-декоративного мистецтва України на сучасному рівні мистецтвознавства.