ХУДОЖНЬО-КОМПОЗИЦІЙНІ ЗАКОНОМІРНОСТІ ОФОРМЛЕННЯ КАЛЕНДАРНОЇ СИСТЕМИ В ПАМ’ЯТКАХ КУЛЬТУРИ І МИСТЕЦТВА ДАВНІХ ЦИВІЛІЗАЦІЙ
DOI:
https://doi.org/10.30857/2617-0272.2020.4.6Ключові слова:
літера, місяць, рельєф, календар, ієрогліф, свята, графічна композиція, артефактАнотація
Метою дослідження є порівняльний аналіз формотворення та композиційних прийомів складних календарних структур в культурі Давнього Єгипту, Давньої Греції і Давнього Риму, вивчення зв’язку та взаємовпливу їх знакових систем та принципів наповнення. Методологія. Дослідження принципів зображення давніх календарних систем базується на історико-культурологічному, компаративному, гіпотетико-дедуктивному та логічному методах. Використання аналітичного методу дозволило здійснити порівняння шрифтових композицій та художньо-образної, змістовно-формальної цілісності календарів. Результати. Згідно результатів проведеного дослідження проаналізовані і зіставлені особливості, відмінності й закономірності подання і оформлення календарних структур періодів Давнього Єгипту та Античності. Наукова новизна результатів дослідження полягає в тому, що вперше проаналізована та виявлена характеристика відтворення календарних структур в об’єктах культурної спадщини Давнього Єгипту, Давньої Греції та Давнього Риму: – вивчено візуальну знакову систему та принципи її інформативного наповнення; – визначено способи оформлення по відношенню до масштабу, композиційних прийомів, графічного вирішення, техніки та технології виконання; – з’ясовано причинно-наслідкові закономірності процесів художнього формотворення. Практична значущість. Застосування результатів дослідження дозволяє урізноманітнити та збагатити курси дисциплін із всесвітньої історії мистецтва та культурології, історії графічного дизайну тощо. Означені в статті особливості композиції та каліграфії календарних систем можуть бути застосовані у сфері графічного дизайну, та послугувати в семіологічних і мистецтвознавчих дослідженнях.