ІДЕЯ ПРОСВІТИ У МОЗАЇЦІ М. А. СТОРОЖЕНКА "ЛЬВІВСЬКЕ СТАВРОПІГІЙНЕ БРАТСТВО XVI–XVIII ст."

Автор(и)

  • О. А. Тарасенко ДЗ "Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського"
  • А. А. Тарасенко ДЗ "Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського"
  • Н. Р. Кубриш Одеська державна академія будівництва та архітектури

DOI:

https://doi.org/10.30857/2617-0272.2021.1.12

Ключові слова:

Микола Стороженко, монументальне мистецтво України ХХ століття, мозаїки в інтер'єрах ІТФ імені М. М. Боголюбова, Львівське ставропігійне братство

Анотація

Мета статті: відстежити історію створення та ідейний зміст мозаїки Миколи Андрійовича Стороженка (1928–2015) "Львівське ставропігійне братство XVI–ХVIII ст." в інтер'єрах ІТФ М.М. Боголюбова НАН України у Феофанії (1969) в контексті спадщини українського і світового монументального мистецтва. Методологія. У дослідженні використовуються історико-культурологічний, компаративний, іконографічний та іконологічний методи. Ми спираємося на герменевтику Ганса-Ґеорґа Ґадамера та теорію «великого часу» М.М. Бахтіна, що дозволяє розглядати мозаїки М.А. Стороженка в контексті спадщини світового мистецтва. Основні результати. У мозаїці "Лексикон" засобами монументального мистецтва затверджується велич слова. М. Стороженко відновлює його сакральний зміст, забутий за часів атеїзму. Майстер показав значення друкованого слова для становлення української культури. Розкрито ідейний зміст монументальної композиції «Ставропігія. Лексикон»: просвітницьке значення слова і мистецтва. Поєднуючи інтер’єри друкарні і художньої майстерні з архітектурним простором міста, майстер створює образ Львова як культурно-просвітницького центру православ’я на Заході України. Використання порівняльного аналізу показало, що М. Стороженко синтезує художню спадщину стародавнього світу (Трипілля, Єгипет), Київської Русі (монументальне мистецтво і мініатюра), Ренесансу, рококо, кубізму, абстракціонізму тощо. Полістилізм, притаманний мистецтву ХХ–XXI століття, став основою формування індивідуального художнього стилю одного із провідних митців нашого часу. Наукова новизна. Вивчено культурно-історичний та художній зміст монументальної мозаїки М. Стороженка у взаємозв'язку з проблематикою національної самоідентифікації і полістилізму мистецтва ХХ століття. Практична значущість. Результати дослідження необхідні для створення сучасної історії монументально-декоративного мистецтва України.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-05-17

Як цитувати

Тарасенко, О. А., Тарасенко, А. А., & Кубриш, Н. Р. (2021). ІДЕЯ ПРОСВІТИ У МОЗАЇЦІ М. А. СТОРОЖЕНКА "ЛЬВІВСЬКЕ СТАВРОПІГІЙНЕ БРАТСТВО XVI–XVIII ст.". Art and Design, (1), 133–145. https://doi.org/10.30857/2617-0272.2021.1.12

Номер

Розділ

Articles