Світобудова Михайла Гуйди

Автор(и)

  • О. А. Тарасенко ДЗ «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»
  • А. А. Тарасенко ДЗ «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»

DOI:

https://doi.org/10.30857/2617-0272.2021.2.14

Ключові слова:

живопис України, творчість М. Є. Гуйди, модель світу, світобудова, парадний портрет, образ дому-двору-храму.

Анотація

Метою статті є дослідження особливості моделі світобудови в жанрових портретах-картинах і композиціях сучасного українського художника М. Є. Гуйди. Використовуються історико-культурологічний, компаративний, іконографічний, іконологічний методи. Ідейний зміст і особливості формальної побудови програмних композицій М. Є. Гуйди розглянуто в контексті спадщини світового мистецтва. Виявлено національний характер образів і символів: рідної землі, дому, роду; характер прояву взаємозв'язку земного і небесного. Показано, що в центрі світобудови творив художника – одухотворена людина з народу. Зображення людей різного віку у взаємозв'язку з природою допомагає передати гармонійний рух часу, його плин. Визначено, що для українського майстра базовим є аристократичний парадний портрет. Художньо-стилістичний аналіз виявив, що в портретах-картинах «Біля криниці» (2013), «Баба Килина» (2016) канонічна композиція трансформована художником розширенням простору, що наповнений індивідуальним символічним змістом. Складові ритуального парадного портрета (колони, драпірування, стіл-вівтар) перетворені в образ козацького дому-двору з огорожею, деревом життя, колодязем, доріжкою-веселкою. У картині «Зелені свята» (2004) дім показаний як храм. У композиції «Чумацький шлях» (2014) світ представлений як світобудова – модель вселенського дому, з архітектонікою землі і неба. Показана трансформація канонічної композиції парадного портрета у творчості сучасного художника М. Є. Гуйди. Культурно-історичний зміст композицій майстра досліджено у взаємозв'язку з проблематикою національної самоідентифікації і полістилізму мистецтва ХХ століття. Зроблено висновок, що звернення до архетипів і символів дозволило художнику розширити камерний простір рідного козацького дому-двору до "Моделі світу Гуйди". Переконливість індивідуальних живописних образів і символів заснована на єднанні особистого, емоційного сприйняття життя з надіндивідуальним міфологічним мисленням. Практичне значення. Репрезентовані матеріали, їх художньо-стилістичний аналіз та узагальнення можуть бути використані в наукових дослідженнях, присвячених мистецтву картини-портрету в Україні.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-08-11

Як цитувати

Тарасенко, О. А., & Тарасенко, А. А. (2021). Світобудова Михайла Гуйди. Art and Design, (2), 152–163. https://doi.org/10.30857/2617-0272.2021.2.14

Номер

Розділ

Articles