ГЛОБАЛЬНІ ВИКЛИКИ ФУНКЦІОНУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ ВИЩОЇ ОСВІТИ УКРАЇНИ

Автор(и)

  • Іван Михайлович Грищенко Київський національний університет технологій та дизайну https://orcid.org/0000-0001-7572-4757
  • Валерія Геннадіївна Щербак Київський національний університет технологій та дизайну https://orcid.org/0000-0002-7918-6033

DOI:

https://doi.org/10.30857/2413-0117.2018.2.1

Ключові слова:

професійна вища освіта (ПВО), зовнішнє управління, внутрішнє управління, заклад вищої освіти (ЗВО), автономія

Анотація

У статті проведено аналіз причин сучасного стану розвитку системи професійної вищої освіти України (ПВО); проаналізовано глобальні виклики початку ХХІ століття для системи ПВО України; систематизовано міжнародний досвід використання моделей зовнішнього управління у вищій освіті. На основі системного підходу, аналізу міжнародних документів програмного, аналітичного та статистичного характеру, а також методів емпіричного дослідження систематизовано прояви впливу викликів сучасності на процес реформування; обґрунтовано необхідність створення привабливої та конкурентоспроможної системи професійної вищої освіти України, інтегрованої в Європейський простір вищої освіти (ЄПВО) та Європейський дослідницький простір (ЄДП). Запропоновано основні напрямки щодо подолання виявлених викликів: 1) забезпечення конституційних прав громадян на безоплатну професійну вищу освіту на конкурсній основі та рівного доступу до якісної професійної вищої освіти; 2) реорганізація системи управління професійною вищою освітою, дебюрократизиція, децентралізація, забезпечення автономії та відповідальності закладів вищої освіти; 3) трансформація університетів у центри незалежної думки, які здатні підготувати професіоналів та згенерувати ідеї для прискореної модернізації країни; 4) забезпечення справедливої конкуренції між ЗВО як запоруки високої якості професійної вищої освіти; 5) створення належного зв'язку між ринком праці та системою професійної вищої освіти; 6) інтеграція професійної вищої освіти України у світовий і європейський освітньо-науковий простір на принципах людиноцентричності, наукової обґрунтованості, готовності до системних змін, реалістичності та поетапності; 7) забезпечення справедливої конкуренції на ринку освітніх послуг на основі об'єктивного оцінювання якості вищої освіти; 8) поєднання колегіальних та менеджеріальних підходів в управлінні закладами вищої освіти, залучення стейкхолдерів.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографії авторів

Іван Михайлович Грищенко, Київський національний університет технологій та дизайну

доктор економічних наук, професор, академік Національної академії педагогічних наук України, лауреат Державної премії України в галузі науки та техніки, Заслужений працівник освіти України

Валерія Геннадіївна Щербак, Київський національний університет технологій та дизайну

доктор економічних наук, професор, завідувач кафедри підприємництва та бізнесу Київського національного університету технологій та дизайну

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-08-01

Номер

Розділ

МОДЕРНІЗАЦІЯ ОСВІТИ