СУТНІСТЬ ДЕФІНІЦІЇ ПОНЯТТЯ «ПІДПРИЄМНИЦЬКА СТРУКТУРА» ТА ПІДХОДИ ДО ЇЇ ТРАКТУВАННЯ
DOI:
https://doi.org/10.30857/2413-0117.2018.6.11Ключові слова:
підприємництво, підприємство, підприємницька структура, структура підприємства, організаційна структура підприємства, підприємницька фірма, бізнес-структураАнотація
У статті визначено сутність дефініції поняття «підприємницька структура», яке широко використовується у вітчизняних наукових дослідженнях. Узагальнено різні погляди науковців щодо трактування цього поняття. Сформовано сім підходів, що характеризують сутність поняття «підприємницька структура». Відповідно до першого підходу, відбувається ототожнення понять підприємницької структури та підприємства з погляду традиційного розуміння поняття «підприємство». За другим підходом, підприємницька структура розглядається як економічна одиниця. Цей підхід, як і перший, ототожнює поняття «підприємство» та «підприємницька структура», лише акцентуючи увагу на аспекті їх економічної самостійності. За третім підходом, підприємницька структура досліджується як форма комерційного утворення, і так само, як і попередні підходи, прирівнює поняття «підприємство» та «підприємницька структура», фокусуючись на аспекті їх комерційної діяльності та реєстрації як юридичної особи. Четвертий підхід визначає підприємницьку структуру як склад суб’єктів ринкових відносин, що значно розширює погляди на відміну від традиційного розуміння. П’ятий підхід (системний) дає змогу здійснити комплексне вивчення підприємницької структури як складного об'єкта, розглядаючи її як єдину цілісну систему. Прихильники шостого підходу ототожнюють поняття «підприємницька структура» з організаційною структурою підприємства. За сьомим підходом, відбувається ототожнення понять «підприємницька структура» та «бізнес-структура». На основі узагальнення існуючих підходів визначено їх переваги та недоліки до трактування поняття «підприємницька структура». Сформульовано спільні ознаки підприємницької структури, які співпадають з ознаками, притаманними підприємству. Узагальнено певні істотні відмінності між підприємством та підприємницькою структурою, які проявляються в меті діяльності, орієнтації діяльності, організаційній структурі, наявності в структурі представництв та філій, виробничо-технологічній, економічній та організаційній єдності, а також у самостійності балансу. Доведено, що усталений погляд на підприємство як самостійний суб’єкт господарювання та провідну ланку економіки, яка функціонує в зовнішньому середовищі, варто розширити з урахуванням сучасних світових тенденцій еволюційного розвитку підприємств та трансформації їх у підприємницькі структури.