КОНЦЕПТУАЛЬНІ ПІДХОДИ ДО ВИЗНАЧЕННЯ СУТНОСТІ ПОНЯТТЯ «МАРКЕТИНГОВИЙ МЕХАНІЗМ»
DOI:
https://doi.org/10.30857/2413-0117.2019.4.7Ключові слова:
механізм, маркетинг, маркетинговий механізм, соціально-етичний маркетинг, цільовий ефект, суб’єкти маркетингу, інструменти маркетингуАнотація
У статті наведено результати критичного огляду та контент-аналізу наукових праць з метою визначення концептуальних основ застосування науковцями в економічній сфері поняття «механізм» та категорії «маркетинговий механізм». Зазначено, що категорія «маркетинговий механізм» широко застосовується в науковій літературі в різних значеннях, проте дотепер відсутній єдиний підхід до однозначного трактування його сутності. Визначено, що термін «механізм» вперше почав використовуватися в природничих та технічних науках, однак поступово отримав поширення та подальше застосування й у сфері суспільних наук. На основі контекстного аналізу наукової літератури запропоновано розглядати декілька підходів до застосування поняття «механізм» в економічній науці, а саме: механістичний, системний, процесний, мотиваційний та адаптаційний підходи. Доведено, що категорія «маркетинговий механізм» частіше використовується науковцями як синонім поняття «маркетинг» або як тотожність сукупності маркетингових інструментів, що, на нашу думку, є хибним. Трактування поняття маркетингового механізму вітчизняними науковцями ускладнено специфікою застосування цієї категорії в англомовній літературі. Враховуючи актуальність концепції соціально-етичного маркетингу, наголошується на необхідності функціонування маркетингового механізму, що полягає в досягненні спільної мети суб’єктів маркетингу. Зроблено висновок, що поняття «маркетинговий механізм» доцільно розглядати як стійку керовану систему взаємодії суб’єктів маркетингу, які використовують відповідні важелі та маркетинговий інструментарій у їх ланцюговій реакції задля досягнення цільової мети (цільового результату). Акцентовано увагу на широкому діапазоні можливостей практичного застосування маркетингового механізму для вирішення актуальних проблем суспільства. Окреслено напрями подальших досліджень, що мають бути спрямованими на визначення ключових елементів маркетингового механізму, його характерних ознак, принципів та закономірностей функціонування задля формування наукового підґрунтя його застосування для вирішення важливих проблем суспільства.