АНАЛІЗ ЗОВНІШНЬОГО СЕРЕДОВИЩА ФУНКЦІОНУВАННЯ ЛЕГКОЇ ПРОМИСЛОВОСТІ УКРАЇНИ
DOI:
https://doi.org/10.30857/2413-0117.2019.6.3Ключові слова:
легка промисловість, когнітивний аналіз, фактори зовнішнього середовища, PEST-аналізАнотація
Статтю присвячено аналізу зовнішнього середовища функціонування комплексу підприємств легкої промисловості України, одного з найбільших в Європі, що представлений широким спектром продукції: тканини, швейні та трикотажні вироби, одяг, взуття, панчішно-шкарпеткові вироби, натуральне та штучне хутро, шкіряні товари і шкіргалантерея, фурнітура, фарфоровий посуд тощо, що значною мірою визначає соціально-економічний стан суспільства та національну безпеку держави. Зазначається, що протягом останніх років легка промисловість України перебуває в стані затяжної системної кризи: обсяги виробництва основних видів продукції продовжують скорочуватися; внутрішній ринок майже на 90% заповнений імпортними товарами та виробами нелегального походження; у той же час до 80% продукції вітчизняних виробників призначено для реалізації на зовнішніх, переважно європейських, ринках. Наголошується, що легка промисловість має посісти гідне місце в економіці України, оскільки це надасть можливість державі створити нові робочі місця, підвищити конкурентоспроможність вітчизняної продукції та отримати суттєві відрахування до державного та місцевих бюджетів. З метою врахування взаємозв'язку та взаємовпливу зовнішнього та внутрішнього середовища у визначенні цілей суб'єктів управління в статті застосовано структурно-логічну схему когнітивного аналізу ринку легкої промисловості, представлено ключові економічні, правові, технологічні та соціально-культурні фактори впливу зовнішнього середовища на функціонування підприємств легкої промисловості України. За результатами PEST-аналізу наведено зважені оцінки факторів зовнішнього макросередовища легкої промисловості відповідно до запропонованої шкали та з урахуванням коефіцієнтів значущості кожного фактора, оскільки в кожній з чотирьох груп було визначено різну їх кількість.