ЗОВНІШНЯ ТОРГІВЛЯ ТОВАРАМИ ТА КЛЮЧОВІ НАПРЯМИ ЇЇ РОЗВИТКУ В УКРАЇНІ
DOI:
https://doi.org/10.30857/2413-0117.2020.4.4Ключові слова:
зовнішня торгівля, товари, географічні структури, експорт, приріст, тенденції, структураАнотація
Статтю присвячено розгляду та аналізу значних змін в економіці України, що характеризуються посиленням процесів глобалізації, усуненням бар’єрів, які стримують розвиток економічних зв’язків з іншими суб’єктами світової економіки. Це відкриває нові можливості для використання вітчизняними підприємствами зовнішніх чинників розвитку, залучення міжнародних фінансових і технологічних ресурсів, застосування передового виробничого й управлінського досвіду, розширення ринків збуту. Метою цієї статті є дослідження тенденцій розвитку зовнішньої торгівлі товарами в Україні, ідентифікація ключових напрямів подолання проблем зовнішньої торгівлі в Україні, а також визначення перспектив подальшого розвитку зовнішньої торгівлі товарами. Для вирішення поставлених завдань у роботі використано загальнонаукові методи дослідження, зокрема, метод логічного узагальнення, методи статистичного та фінансового аналізу – для здійснення аналізу показників експорту та імпорту товарів в Україні. Підкреслено суттєвий вплив зниження обсягу зовнішньоторговельного обігу України з країнами СНД (з 15,2% у 2015 році до 10,8% – у 2019). Серед основних причин зниження обсягу торгівлі на зовнішніх ринках необхідно виділити: геополітичні проблеми, повне або часткове виключення з прямої участі в зовнішньоекономічних зв’язках підприємств України, нестабільність валюти та національної економіки тощо. За результатами проведеного дослідження доведено, що відставання у створенні сприятливих умов для розвитку виробництва та зовнішньої торгівлі і розширенні бази надходжень до державного бюджету (за незбалансованої структури зовнішньоторговельного обміну і низькій його ефективності) посилює структурну та інвестиційну кризу і подовжує період стагнації економіки. Все це зменшує можливості підвищення конкурентоспроможності економіки та розширення зовнішньої торгівлі. Тому з метою підвищення конкурентоспроможності України потрібно переглянути заходи щодо її розвитку, що стосуються, зокрема, подолання кризових явищ та посткризового відновлення економіки. Роль експорту у формуванні економіки України є значною, оскільки експорт має перетворитися на чинник структурної перебудови в коротко- та середньостроковій перспективах. Отже, запропоновано, що для продовження нарощування темпів росту економічної співпраці з партнерами з ЄС та іншими державами світу Україні необхідно закінчити розпочаті реформи всередині країни, а саме: поліпшити діловий клімат, зменшити рівень корупції, посилити самоврядування, а у сфері зовнішньої торгівлі України все має бути направлено на нарощування та прискорення темпів обсягів експорту українських товарів, проведення політики імпортозаміщення для поліпшення торговельного балансу України; сприяння оптимізації структури обсягу імпорту товарів для поліпшення збалансованості української зовнішньої торгівлі; формування державних фінансових резервів для підтримки українського експорту. Так, розвиток зовнішньої торгівлі України та з її допомогою економіки країни в найближчій перспективі залежить від виваженої політики уряду щодо стимулювання власного виробництва, зниження кризових явищ, подолання безробіття, сприяння зміцненню національної валюти.