ФОРМУВАННЯ СИСТЕМИ УПРАВЛІННЯ КОМЕРЦІАЛІЗАЦІЄЮ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОЇ ВЛАСНОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.30857/2413-0117.2020.6.13Ключові слова:
інтелектуальна власність, інноваційна діяльність, інтелектуальні активи, процес комерціалізації, трансфер технологій, система, системний підхідАнотація
У статті викладено результати досліджень щодо обґрунтування елементів системи управління комерціалізацією інтелектуальної власності в процесі трансферу технологій. Окреслено базові теоретичні передумови, підходи і принципи управління інтелектуальною власністю, розглянуто особливості ухвалення рішень у загальній системі управління. Визначено, що виконання завдань управління інтелектуальними активами здійснюється в рамках створення системи управління ними. Ґрунтуючись на наукових дослідженнях на користь виділення підсистеми управління інтелектуальних активів у самостійну підсистему управління, разом з виробничою, фінансовою, маркетинговою та іншими підсистемами, запропоновано функціонально-структурне представлення системи управління комерціалізацією інтелектуальної власності, а також визначено її місце в загальній системі управління та трансферу технологій. Обґрунтовано значущість інформації та інтелектуальних активів як об’єкта дослідження в теорії і практиці управління. Доведено, що стан процесу управління інтелектуальною власністю сучасного науково-виробничого підприємства вимагає значного корегування та нормативно-правового забезпечення. За результатами дослідження теорії і практики управління комерціалізацією інтелектуальної власності на сучасному етапі визначено такі основні складові елементи системи: наявність стратегії підприємства та напрямів трансферу; оцінка виконання стратегії; ухвалення рішення щодо диверсифікації та розширення в частині комерціалізації інтелектуальної власності; розрахунок винагород творцям інтелектуальних активів; інформування зовнішніх зацікавлених осіб щодо ринкової вартості підприємства й стратегічних напрямів трансферу технологій.