ТЕОРЕТИЧНА ІНТЕРПРЕТАЦІЯ ВАРІАТИВНОСТІ ФОРМУВАННЯ СОЦІАЛЬНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.30857/2413-0117.2021.1.1Ключові слова:
соціальна відповідальність, заклад вищої освіти, сталий розвитокАнотація
Статтю присвячено актуальним питанням, пов’язаним з проблематикою соціальної відповідальності в системі вищої освіти, які останніми роками стали предметом широкого обговорення як на національному, так і на наднаціональному рівнях. Інтерпретація ролі соціальної відповідальності як соціально-економічного інституту та фактора стійкого розвитку, як окремої організації, так і економіки й суспільства загалом, дозволяє інакше поглянути на сам феномен соціальної відповідальності і його ролі в забезпеченні сталого розвитку. Гіпотезою дослідження є твердження, що формування теоретичних основ соціальної відповідальності закладів вищої освіти, відповідної системи понять, визначення принципів і факторів їх сталого розвитку мають сприяти усуненню концептуальних проблем і протиріч, що виникають у процесі інтеграції принципів соціальної відповідальності в діяльність вищої школи. Визначено етапи еволюції концепції соціальної відповідальності (виникнення передумов; зародження концепції; формування класичних підходів; розвиток стейкхолдерського підходу; формування підходу корпоративної соціальної сприйнятливості; виникнення сучасних підходів до соціальної відповідальності в рамках сталого розвитку), а також представлено етапи еволюції концепції сталого розвитку (зародження, формування теоретичних основ і систематизації). Виявлено домінуючі підходи до трактування соціальної відповідальності, зокрема, еколого-системний, кластерний, макро- і мікропідходи, триєдиний (комплексний) підхід і сталий розвиток організації. Доведено, що ці підходи можуть бути асоційовані з проблематикою соціальної відповідальності (свідома економіка (conscience economy), соціальна економіка (social economy), концепція спільних цінностей (а shared value concept), свідомий капіталізм (conscious capitalism), позитивна економіка (positive economics) тощо, особливості яких доцільно врахувати в побудові концепції соціальної відповідальності закладів вищої освіти.