ТВОРЧО-ПЕДАГОГІЧНА КОНЦЕПЦІЯ «ЯБЛУКО У ЛИСТВІ» ВІТАЛІЯ ЛЄНЧИНА ТА ШЛЯХИ ЇЇ ФОРМУВАННЯ
DOI:
https://doi.org/10.30857/2617-0272.2023.2.16Ключові слова:
українське мистецтво др. пол. XX – поч. XXІ ст., харківська школа графіки, авангардні експерименти, методика викладання, Ukrainian art the second half of the 20th century – beginning 21st century, Kharkiv school of graphics, avant-garde experiments, teaching methodАнотація
Метою статті є аналіз творчого методу та форми художньої виразності в творчо-педагогічній діяльності харківського графіка В. Лєнчина в контексті авангардних пошуків українського мистецтва др. пол. ХХ–поч. ХХІ ст., відображених в авторській концепції «Яблуко у листві» та розкриття шляхів її формування.
Методологія. Використано загальнонаукові методи, зокрема, аналізу і синтезу, індукції і дедукції, аналогії, а також біографічний, історико-культурологічний, іконографічний та іконологічний, художньо-стилістичного аналізу і порівняльний методи.
Результати. Досліджено творчо-педагогічну концепцію формотворення під назвою «Яблуко у
листві» представника харківської школи графіки др. пол. ХХ – поч. ХХІ ст. Віталія Лєнчина. Окреслено фактори, які вплинули на формування його мистецького світогляду та розробку власного варіанту образотворчості в контексті тогочасних авангардних пошуків в українському мистецтві. Виявлено, що особливе місце в художній філософії майстра зайняла форма та експерименти з нею. Визначено, що основоположним в малюванні В. Лєнчин розглядав процес мислення і необхідність мати «свідоме око» для відображення дійсності та створення форми в аркуші. Проаналізовано окремі твори мистця, які не публікувалися і не аналізувалися раніше. Розкрито значення образно-пластичних та методичних новацій майстра в контексті відновлення авангардної традиції в українській художній культурі досліджуваного періоду.
Наукова новизна. Вперше в українському мистецтвознавстві проведено дослідження
авторської концепції образотворчості харківського графіка-експериментатора В. Лєнчина під назвою «Яблуко у листві» як одного з варіантів авангардних пошуків в українському мистецтві др. пол. ХХ – поч. ХХІ ст .
Практична значущість. Результати даної розвідки можуть бути використані в лекційних матеріалах, для подальших досліджень українського мистецтва др. пол. ХХ – поч. ХХІ ст. та при створенні новітніх методик і освітніх програм, що зараз на часі.