ВИКОРИСТАННЯ СУЧАСНИХ ТЕХНОЛОГІЙ У ПРОЦЕСІ МИСТЕЦЬКОГО ТВОРЕННЯ У ВІРТУАЛЬНІЙ РЕАЛЬНОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.30857/2617-0272.2023.2.22Ключові слова:
VR мистецтво, мистецькі прояви у віртуальній реальності, сучасне мистецтво, генеративне мистецтво, медіа арт, віртуальна реальність, VR, virtual reality, VR art, artistic manifestations in virtual reality, contemporary art, generative art, media artАнотація
Мета статті: висвітлення можливостей використання сучасних технологій у процесі мистецького творення у віртуальній реальності (VR).
Методологія. Дослідження базується на методах герменевтичного, порівняльного, системного та структурно-функціонального аналізу.
Результати. Висвітлено сучасні творчі прояви художників у віртуальній реальності. Розглянуто варіативність технічних засобів, які автори використовують практично під час мистецьких реалізацій у VR. Визначено основний набір інструментів та додаткові засоби для художнього творення та сприйняття. Розкрито особливості залучення митцями eye traking системи, енцефалографу, просторових трекерів та датчиків зчитування. Означено результати їх використання на прикладах робіт як світових (Метью Аттард, Греам Фінк), так і вітчизняних митців (Володимир Ковбаса, Сергій Ніжинський, Лєра Полянська, Макс Роботов, Іван Світличний, Діана Факш, Катерина Шиман). Вказано на різницю між творчим втіленням, виконаним художником у віртуальній реальності в режимі он-лайн та генеративним програмним творенням. Розглядаючи творчий доробок у віртуальній реальності на прикладах, виявлено можливість окреслити основні тенденції сучасного мистецтва у VR. Відмічено провідні спрямуванні розвитку творчих VR проявів у контексті сучасного українського мистецтва.
Наукова новизна полягає у висвітленні впровадження сучасних VR технологій у сучасне мистецтво.
Практична значущість. Результати дослідження є основою для подальшого вивчення та класифікації творчих робіт у VR та для подальшого дослідження розвитку сучасного українського мистецтва.