Ескіз як інструмент творчості: трансформація методів у дизайні одягу
DOI:
https://doi.org/10.30857/2617-0272.2025.1.9Ключові слова:
дизайн одягу, дизайн-освіта, ескізи одягу, цифрові технології, художні методи, візуалізація ідейАнотація
В сучасному дизайні одягу спостерігається тяжіння до ескпериментальності, персоналізації та інноваційних рішень, що вимагає від дизайнерів розвитку креативного мислення та гнучкості в пошуку нових форм та концепцій. Метою дослідження було проведення порівняльного аналізу традиційних та інноваційних технік модного ескізування в контексті набуття креативних компетентностей майбутніми дизайнерами одягу, пошук стратегій їх ефективного поєднання. Для дослідження взаємозв'язку між розвитком методів модного проєктування та набуття здобувачами освіти креативних компетентностей застосовано міждисциплінарний підхід. Техніки модного ескізування проаналізовано на основі порівняльно-історичного, культурно-історичного, соціологічного та формально-стилістичного методів дослідження. Ефективне поєднання традиційних та інноваційних ескізів показано за допомогою методу моделювання. Проаналізовано традиційні методи ескізування в дизайні одягу, розглянуто їх психологічний та емоційний вплив на студентську творчість, доведено вагому роль ручних методів в розвитку креативних навичок майбутніх дизайнерів. Здійснено огляд сучасних цифрових інструментів для створення ескізів одягу, окреслено особливості роботи з цифровими технологіями – виділено швидкість виконання та гнучкість у редагуванні таких ескізів, акцентовано на високій точності малюнків та креслень, виконаних за допомогою комп'ютерних програм. Здійснено порівняльний аналіз традиційних та цифрових методів створення ескізів одягу, виявлено переваги та недоліки їх застосування в навчальному процесі. Проведено оцінку впливу цих методів на формування креативних навичок, визначено оптимальні стратегії їх поєднання в проєктуванні дизайнерських продуктів. Аргументовано доцільність інтеграції цифрових інструментів у курсах традиційного ескізування відповідно до етапів створення та поставлених завдань. Практична значущість проведеного дослідження полягає у тому, що отримані результати можуть бути використані для вдосконалення освітніх методик з підготовки конкурентоспроможних фахівців, адаптованих до сучасних тенденцій модної індустрії.