МІЛІТАРНИЙ ОБРАЗ УКРАЇНЦЯ У ГРАФІЧНОМУ ДИЗАЙНІ ДІАСПОРИ 1945–1989 РР.
DOI:
https://doi.org/10.30857/2617-0272.2018.4.6Ключові слова:
графічний дизайн, періодичні видання, українська діаспора, образ українцяАнотація
Виявлення особливостей візуальної репрезентації українця у графічному дизайні української діаспори 1945–1989 рр. Методика дослідження базується на іконографічному та семіотичному аналізі, а також застосуванні підходів ґендерних студій. Графічний дизайн розглядається як візуальна комунікація, застосовано методи «нової історії мистецтва». У середовищах української повоєнної еміґрації поширювався дух загальної мобілізації та готовності до боротьби за визволення України, тому у візуальній комунікації образ українця переважно пов’язувався зі збройною боротьбою. Зображення
давньоруського воїна, козака, січового стрільця супроводжували нарратив про неперервність цієї боротьби впродовж століть. Разом з тим, поширюються алегоричні псевдорелігійні образи, де українські визвольні змагання трактуються як «свята» боротьба. Найчастіше вживаним та семантично найбільш гнучким був образ козака. Він міг позначати конкретний історичний період, уособлювати всіх борців за волю України, а
також усіх українців. З часом, коли ідея збройної боротьби втратила актуальність, мілітарні образи, як і чоловічі образи загалом, зустрічаються рідше. Наукова новизна. У статті вводяться до наукового обігу маловідомі твори і публікації української діаспори, простежуються зв’язки між ідеологічними конструкціями та візуальною комунікацією. Практична значущість. Дослідження розкриває контексти і пояснює іконографію мілітарних образів українців у графічному дизайні діаспори 1945–1989 рр. Це дозволить зробити відповідні узагальнення щодо візуальної репрезентації української ідентичності.