СУЧАСНА ФОТОКНИГА ЯК ОБ’ЄКТ ДИЗАЙНУ: СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗА СПОСОБОМ ПОДАННЯ КОНТЕНТУ
DOI:
https://doi.org/10.30857/2617-0272.2020.2.8Ключові слова:
фотомистецтво, фотокнига, дизайн, фото-історія, фото-типологія, творчістьАнотація
Дослідити риси та особливості сучасної фотокниги як обʼєкту дизайну, її художньо-композиційні рішення, типи за способом подання контенту; виявити стан, тенденції розвитку фотокниги відповідних типів у світі та в Україні. Методологія. В статті використані візуально-аналітичний аналіз для опрацювання зразків та письмових джерел, типологічний – для виявлення критеріїв розподілу зразків та їхньої систематизації, порівняльний – для стилістичного, композиційного, змістовного, аналізу різноманітних творів фотографії, фотоальбомів та інших видань. Результати. На основі аналізу наукових джерел, сучасної зарубіжної та української фотокниги, узагальнено підходи до її художньо-композиційних рішень та дизайну, складено класифікацію типів фотокниги за способом подання контенту як конкретних видань, виявлено підстави для об'єднання фотографій у серії: спільність теми; спільність ідеї; спільність сюжету; спільність формальних ознак; спільність асоціацій. Наукова новизна. Сформовано характеристики фотокниги як об’єкту дизайну: систематизовано риси художньо-композиційних дизайнерських рішень ряду українських фотокниг, що отримали визнання, як твори фотомистецтва; виявлено провідні тенденції розвитку конкретних за способом подання контенту типів фотокниги в Україні. Практична значущість. На основі мистецтвознавчого аналізу типів фотокниги за способом подання контенту, виявлено тенденцій її розвитку у межах сучасного фотомистецтва, зазначено особливості дизайну ряду фотовитворів, які з часом набули високої художньої, а разом з тим і ринкової цінності або отримали визнання на міжнародних конкурсах. Визначені характерні риси відтворення світлин, що надають українським фотокнигам виразний національний характер.