КЛАСТЕРНЕ УПРАВЛІННЯ ЯК ФАКТОР РОЗВИТКУ ТУРИЗМУ В РЕГІОНІ

Автор(и)

  • Олександра Володимирівна Ольшанська Київський національний університет технологій та дизайну
  • Павло Валерійович Бушуєв Київський національний університет технологій та дизайну

DOI:

https://doi.org/10.30857/2786-5398.2022.1.5

Ключові слова:

кластер, туристичний кластер, кластерне управління, регіон, туристичний регіон, туристична інфраструктура, державно-приватне партнерство

Анотація

Статтю присвячено дослідженню сучасних аспектів управління кластерами в контексті розвитку регіонального туризму. Доведено, що в умовах динамічного та постійного вдосконалення всіх галузей економіки потужним стимулом до розвитку інфраструктури та підвищення рівня конкурентоспроможності економічної діяльності, як на загальноекономічному рівні, так і на рівні окремого регіону, може стати процес формування туристичного кластера. Зазначено, що привабливість сфери туризму наразі залишається ключовим ядром для ефективного функціонування території кожного конкретного регіону та країни в цілому, а також для залучення вітчизняних та зарубіжних інвестицій. Метою статті є дослідження питань кластерного управління як фактора розвитку туризму в регіоні. Для досягнення поставлених наукових завдань використано виключно загальнонаукові методи, зокрема, аналіз і синтез, метод абстрагування і конкретизації, а також монографічний метод, що дозволило отримати відповідні висновки. За результатами дослідження запропоновано визначення туристичного кластера як рекреаційної зони, що включає діяльність компаній, об'єднаних на добровільній основі. При цьому встановлено, що під час створення кластерів потрібно враховувати фактори інфраструктури, а також оцінити природні та кліматичні фактори. Узагальнено етапи формування туристичного кластера, зокрема, представлено п’ять етапів: І етап – визначення географічного розташування кластера, ІІ етап – визначення рівня розвитку туризму в регіоні, ІІІ етап – державне та юридичне регулювання управління кластером, IV етап – визначення специфіки кластера, V етап – удосконалення інфраструктури. Доведено, що створення туристичних кластерів надає поштовх розвитку економічно слабких регіонів, залучаючи до них потік туристів, які через витрачені ними на території кластера кошти тим самим сприяють зміцненню економіки регіону. У статті зазначається, що для залучення інвестицій у туристичну галузь регіону необхідно ініціювати функціонування організаційно-економічних процесів, що активізуватиме приплив капіталу до туристичної інфраструктури кожного конкретного туристичного кластера. Встановлено, що туристичні кластери є якісним чинником розвитку регіональної економіки та ефективного партнерства державних структур та бізнес-підприємництва загалом. За результатами проведеного дослідження встановлено, що кластерне управління є фундаментом для співпраці представників бізнес-сектору та держави, що надає можливість збільшення результативності взаємодії державного сектору, підприємницької діяльності, торговельних об'єднань, дослідницьких, освітніх організацій тощо. Крім того, одним із завдань для тих регіонів, які запланували створення туристичних кластерів, є необхідність багатократного збільшення обсягів інвестування в туристичний бізнес та спрямування цільового капіталу, насамперед, на створення та функціонування інфраструктури загального призначення, що буде використана як туристами, так і населенням регіону.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографії авторів

Олександра Володимирівна Ольшанська, Київський національний університет технологій та дизайну

доктор економічних наук, професор, декан факультету управління та бізнес-дизайну

Павло Валерійович Бушуєв, Київський національний університет технологій та дизайну

аспірант кафедри смарт-економіки

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-06-07

Як цитувати

Ольшанська, О. В., & Бушуєв, П. В. (2022). КЛАСТЕРНЕ УПРАВЛІННЯ ЯК ФАКТОР РОЗВИТКУ ТУРИЗМУ В РЕГІОНІ. Журнал стратегічних економічних досліджень, (1), 47–55. https://doi.org/10.30857/2786-5398.2022.1.5

Номер

Розділ

ПРОБЛЕМИ РОЗВИТКУ ЕКОНОМІКИ

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають