ОСОБЛИВОСТІ ВВЕДЕННЯ ПОДАТКУ НА ВИВЕДЕНИЙ КАПІТАЛ В УКРАЇНІ ПІД ЧАС ВОЄННОГО СТАНУ
DOI:
https://doi.org/10.30857/2786-5398.2022.4.5Ключові слова:
податок на виведений капітал, економіка країни, воєнний стан, суб’єкти підприємництва, законопроєкт, підприємницька діяльність, державна підтримкаАнотація
Статтю присвячено дослідженню ефективних шляхів стимулювання ділової активності, зокрема, через введення податку на виведений капітал. Зазначається, що з початком повномасштабної війни в Україні уповільнились майже всі економічні процеси, більша частина підприємств була змушена або призупинити свою діяльність, або зовсім закритись у зв’язку із веденням на їх території бойових дій. Встановлено, що держава всіляко намагається підтримати підприємців через прийняття низки законів, що допоможуть бізнесменам поступово повертатись до свого нормального функціонування у сфері оподаткування. Доведено, що в сучасних умовах воєнного стану податок на виведений капітал набуває особливого значення, оскільки в майбутньому він допоможе примножити економічні довгострокові вигоди для економіки країни. Підкреслюється, що податок на виведений капітал, який ще називають корпоративним податком, суттєво поліпшив би стратегічні напрями ефективнішого використання прибутку на всіх підприємствах, дозволяючи останнім реінвестувати більш суттєву частку свого прибутку, і в такий спосіб, мотивувати національних виробників розвивати та вдосконалювати свою діяльність у відновленні економіки України в післявоєнний період. Визначено, що позитивним моментом при введенні податку на виведений капітал є те, що він започаткує механізми деофшоризації та унеможливить такі схеми податкового планування, коли суб’єкти господарювання свідомо завищують свої видатки, щоб оптимізувати податкове навантаження. За результатами дослідження встановлено, що введення податку на виведений капітал до початку війни в Україні було одним із найбільш суперечливих питань. Остання спроба ввести податок на виведений капітал мала місце залежно від термінів прийняття проєкту № 3665, згідно з яким податок на виведений капітал мав почати діяти з 01 січня 2022 року (за умови, що Проєкт Закону № 3665 був би прийнятий до 15 липня 2021 року) і з 01 січня 2023 року (якщо Проєкт Закону № 3665 був би прийнятий після 15 липня 2021 року). Констатується, що на сьогодні Постановою Верховної Ради України від 15 лютого 2022 року № 2035-IX серед питань підготовлених до розгляду на пленарних засіданнях було обговорено Проєкт Закону про внесення змін до Податкового кодексу України щодо запровадження податку на виведений капітал та імплементації стандартів протидії розмиванню податкової бази та виведення прибутку за кордон № 1185 та Проект Закону про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо запровадження податку на виведений капітал на заміну податку на прибуток підприємств №3665 та №3665-1. Визначено, що за прогнозами Міністерства економіки України на 2022–2025 роки, якщо податок на виведений капітал буде введено у 2022 р., то вже починаючи з другого року введення податку на виведений капітал, а саме вже у 2023 р. ВВП додатково зросте майже на 1,1% із подальшим збільшенням у 2025 р. до 3% завдяки синергійному ефекту. Наразі ці законопроєкти № 3665 та №3665-1 опрацьовуються в комітеті.
Завантаження
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 Журнал стратегічних економічних досліджень
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.