ЦИФРОВІ БІЗНЕС-МОДЕЛІ ЯК ЧИННИК ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ ПІДПРИЄМСТВ

Автор(и)

  • Олександра В. Ольшанська Київський національний університет технологій та дизайну, Україна
  • Богдан С. Бондаренко Київський національний університет технологій та дизайну, Україна

DOI:

https://doi.org/10.30857/2786-5398.2024.3.11

Ключові слова:

цифрова бізнес-модель, цифровізація, цифрова трансформація, платформна бізнес-модель, модель підписки, інформаційно-комунікаційні технології, електронна торгівля

Анотація

На сьогоднішній день цифрові бізнес-моделі стають визначальним чинником успіху та перемоги підприємств у конкурентній боротьбі. Науково-технічний прогрес, стрімкий розвиток інформаційних технологій та глобалізація спонукають діловий світ до активного впровадження процесів цифровізації та цифрової трансформації з метою забезпечення конкурентоспроможності і конкурентних переваг бізнес-структур та їх сталого розвитку. Метою дослідження є визначення ролі цифровізації у сучасному бізнесі, характеристика сучасних цифрових бізнес-моделей для визначення їх особливостей та можливості і доцільності використання на підприємствах та в організаціях. Методи дослідження, які було використано у процесі дослідження: систематизація, класифікація, порівняння, аналіз, синтез, індукція, дедукція. Проведено аналіз визначень поняття «бізнес-модель», розглянуто класифікацію цифрових бізнес-моделей та наведено характеристику основних цифрових бізнес-моделей, які використовуються в компаніях. Розглянуто переваги та недоліки цифровізації суб’єктів господарювання. Проаналізовано використання інформаційно-комунікаційних технологій та електронної комерції на підприємствах України. Кожна компанія має бізнес-модель, незалежно від того, наскільки чітко вона прописана. Бізнес-модель вважається цифровою якщо використовує цифрові технології, які впливають на створення споживчої цінності та отримання доходу. На сьогоднішній день існує достатньо велика кількість різновидів цифрових бізнес-моделей, які використовуються на підприємствах. Вибір тієї чи іншої моделі залежить від специфіки діяльності підприємства, особливостей виробництва та збуту виробів, та ін. Деякі підприємства використовують комбінацію бізнес-моделей. Цифровізація та цифрова трансформація бізнес-моделей дозволить підприємствам та організаціям підвищити власну конкурентоспроможність та забезпечити конкурентні переваги високого рангу на внутрішньому та зовнішньому ринках. Цифровізація бізнес-моделей в Україні відбувається достатньо активно. Майже всі вітчизняні підприємства мають доступ до мережі Інтернет, достатньо велика частка підприємств створили власний вебсайт, купують послуги хмарних обчислень та отримують доходи від електронної торгівлі.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографія автора

Олександра В. Ольшанська, Київський національний університет технологій та дизайну, Україна

доктор економічних наук, професор

https://orcid.org/0000-0003-1535-7742

Scopus Author ID: 56669957300

Researcher ID: N-1996-2018

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-02

Як цитувати

Ольшанська, О. В., & Бондаренко, Б. С. (2024). ЦИФРОВІ БІЗНЕС-МОДЕЛІ ЯК ЧИННИК ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ ПІДПРИЄМСТВ. Журнал стратегічних економічних досліджень, (3), 108–116. https://doi.org/10.30857/2786-5398.2024.3.11

Номер

Розділ

ПРОБЛЕМИ РОЗВИТКУ ЕКОНОМІКИ