ОКРЕМІ ПИТАННЯ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЯКОСТІ ВИЩОЇ ОСВІТИ В УКРАЇНІ НА СУЧАСНОМУ ЕТАПІ
DOI:
https://doi.org/10.30857/2786-5398.2021.3.1Ключові слова:
вища освіта, якість вищої освіти, здобувачі вищої освіти, заклад вищої освіти, система забезпечення якості вищої освітиАнотація
У статті висвітлено питання вагомості впливу якості вищої освіти на політичні, управлінські, педагогічні, економічні та інші сфери життя держави. Результати вивчення міжнародного досвіду переконливо свідчать, що забезпечення високої якості й визначення перспектив подальшого розвитку освіти є одними з актуальних завдань державного управління всіх розвинутих країн світу. Доведено, що якість життя людей залежить від рівня і якості освіти. Показано, що в Україні створено інституціональну структуру системи освіти та органів управління нею, яка серед іншого має на меті збереження й накопичення потужного науково-освітнього ресурсу. Серед виявлених недоліків в реалізації процесу забезпечення якості освіти зазначаються, зокрема, слабкі зв’язки закладів вищої освіти з бізнесом; недостатній розвиток системи монетизації діяльності здобувачів вищої освіти у сфері співробітництва з приватними підприємствами; спад інтересу з боку університетів до участі у створенні бізнес-інкубаторів, наукових парків, технопарків, технополісів. Зафіксовано наявність значних диспропорцій системи національної економіки в галузі освіти, що відображається в дефіциті кадрів певних спеціальностей та/або перенасиченні ринку праці фахівцями інших професій. Негативними тенденціями таких диспропорцій виступають також процеси міграції кваліфікованих працівників із сільської місцевості до більш розвинутих міст і регіонів країни, або виїзд працездатного населення за кордон. Своєю чергою, трудова міграція спричиняє демографічні зміни, які відповідно до статистичних даних, негативно впливають на кількість потенційних здобувачів вищої освіти. З’ясовано, що національна система вищої освіти має чимало конкурентів із числа закладів вищої освіти економічно розвинених країн-сусідів, які пропонують освітні послуги в престижних університетах з високими світовими рейтингами, а також створюють умови та широкі можливості для отримання стипендіальних грантів, тому за вартістю навчання вітчизняні ЗВО найчастіше програють своїм європейським колегам. У статті підкреслюється, що на якість освіти впливає ціла низка різноманітних факторів, найвагомішими з яких є такі: нормативно-правовий базис регулювання сфери вищої освіти; державна політика управління закладами вищої освіти; рівень забезпечення фінансування сфери вищої освіти; стан ринку праці; дієвість механізму контролю якості надання освітніх послуг тощо.