МЕТОДИЧНІ ОСНОВИ ОЦІНКИ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ ПРОДУКЦІЇ ПІДПРИЄМСТВ БОРОШНОМЕЛЬНОЇ ПРОМИСЛОВОСТІ

Автор(и)

  • Ігор Олександрович Бабаєв Полтавський державний аграрний університет, Україна

DOI:

https://doi.org/10.30857/2786-5398.2022.6.2

Ключові слова:

конкурентоспроможність, методи оцінки, конкурентні переваги, конкурентний потенціал, конкурентоспроможність продукції, підприємства борошномельної галузі

Анотація

У статті досліджено підходи щодо оцінювання конкурентоспроможності продукції підприємств борошномельної галузі, узагальнено та доповнено напрацювання науковців щодо компонент конкурентоспроможності, у складі яких для продукції підприємств борошномельної галузі запропоновано враховувати: сталість, витратно-цінова, ефективність, якість продукції та її відповідність стандартам, інноваційність; соціальна відповідальність виробника; екологічність; доступність та повноту інформації про продукт; репутацію виробника; добросовісність конкуренції. Доведено, що конкурентоспроможність є багатокомпонентною характеристикою продукції, суб’єкта господарювання, регіону, галузі, країни, а також залежить від факторів часу та місця, що призводять до певних складнощів в її оцінці. Проведено огляд наукових праць з оцінки конкурентоспроможності обгрунтовано, що в економічній науці і практиці не сформувалося єдиного підходу щодо вимірювання рівня конкурентоспроможності, а також стосовно того, за допомогою якого методу, переліку показників доцільно проводити оцінювання конкурентоспроможності продукції. З метою наукової систематизації методи оцінювання конкурентоспроможності було згруповано за об'єктом оцінки (методи позиціювання, конкурентних переваг, потенціалу конкурентоспроможності), за способом представлення результатів (дискретні; табличні; матричні; ранжування; графічні), а також показники оцінки за кількістю характеристик: (одиничні,; групові; інтегральні); за методом розрахунку (середніх величин; суми; співвідношення; індекси; експертних оцінок; бальної оцінки; інтервальної оцінки; ранжування), а також за критеріями конкурентоспроможності продукції. Для здійснення комплексної оцінки конкурентоспроможності продукції борошномельних підприємств запропоновано систему показників за розробленим переліком критеріїв (компонент): сталість, витратно-ціновий, ефективність, якість та відповідність стандартам, інноваційність; соціальна відповідальність виробника; екологічність; доступність та повноти інформації про продукт; репутація виробника; добросовісність конкуренції. Визначено етапи здійснення оцінки конкурентоспроможності, що враховують різноманіття її методів та показників, та яка може бути адаптована у відповідності до завдань дослідження, доступної інформації, виду оцінки за обсягом критеріїв та (комплексна, часткова, експрес-оцінка).

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографія автора

Ігор Олександрович Бабаєв, Полтавський державний аграрний університет, Україна

аспірант кафедри фінансів, банківської справи та страхування

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-07-13

Як цитувати

Babaev, I. O. (2023). МЕТОДИЧНІ ОСНОВИ ОЦІНКИ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ ПРОДУКЦІЇ ПІДПРИЄМСТВ БОРОШНОМЕЛЬНОЇ ПРОМИСЛОВОСТІ. Журнал стратегічних економічних досліджень, (6), 17–31. https://doi.org/10.30857/2786-5398.2022.6.2

Номер

Розділ

ПРОБЛЕМИ РОЗВИТКУ ЕКОНОМІКИ