СТРАТЕГІЯ РОЗВИТКУ ЯК КЛЮЧОВИЙ ФАКТОР ПІДВИЩЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ ДІЯЛЬНОСТІ УНІВЕРСИТЕТУ
DOI:
https://doi.org/10.30857/2786-5398.2021.2.1Ключові слова:
університет, технологічний уклад, стратегія, стратегія розвитку, науковий потенціал, інноваціїАнотація
Статтю присвячено пошуку нових шляхів підвищення ефективності діяльності закладів вищої освіти. Зокрема, наголошується, що основною ідеєю формування нової ролі університетів у суспільстві, що передбачає розроблення стратегії розвитку університетів, є ідея «технологічного укладу». Організація інноваційних процесів у суспільстві реалізується за допомогою зміни технологій, насамперед, через появу продуктів із новими функціональними можливостями, що задовольняють нові потреби. Роль закладів вищої освіти в технологічному укладі полягає не лише у вирішенні традиційного завдання підготовки кадрів для економіки, а й в імплементації організаційно-економічних нововведень для скорочення циклу впровадження та формування системи управління організації, що активно використовує інновації. Сучасні університети не тільки зберігають, а й значно розширюють свою роль при переході економіки до шостого технологічного укладу, оскільки є однією з небагатьох інституційних структур суспільства, що здатні в процесі своєї освітньої, наукової та інноваційної діяльності формувати компетентності фахівців для майбутнього технологічного укладу. Формування та реалізація наукового потенціалу університетів мають ґрунтуватися на принципово новій стратегії розвитку закладів вищої освіти, що здатна забезпечити активну їх участь у новому технологічному укладі на регулярній, стійкій основі та завдяки цьому реалізувати нову роль університетів у суспільстві. Аналіз стратегій розвитку вітчизняних університетів свідчить, що вони є доволі типовими і складаються з кількох розділів: загальні положення; місія, стратегічна мета та завдання розвитку університету; заходи програми та етапи їх реалізації; фінансове забезпечення програми; очікувані результати та ризики реалізації програми. За результатами аналізу функціонування вітчизняних закладів вищої освіти визначено, що за основу своєї діяльності вони беруть конкурентні стратегії, під якими розуміють сукупність заходів, спрямованих на досягнення цілей ЗВО при врахуванні інтересів ринку освіти та ринку праці. Доведено, що розроблення стратегії розвитку та її реалізація в поточній діяльності є ключовим фактором підвищення ефективності діяльності закладів вищої освіти.