ІННОВАЦІЙНІ МОЖЛИВОСТІ ТА РІШЕННЯ РОЗВИТКУ ЄВРООРІЄНТОВАНОГО ТУРИЗМУ В УКРАЇНІ
DOI:
https://doi.org/10.30857/2786-5398.2021.2.3Ключові слова:
інновації, розвиток туристичної галузі, туризм, бекпекінг, іммерсивний туризмАнотація
У статті здійснено аналіз інноваційних можливостей та рішень у контексті євроорієнтованого розвитку туризму в Україні, що є особливо актуальним, з огляду на значне відставання за економічними показниками галузі туризму України від провідних туристичних країн світу. Зазначено, що індустрія туризму, в тому числі й українського, доволі динамічно адаптується до глобальних викликів, пов’язаних з пандемією, та інших кризових явищ і поступово повертається до свого нормального функціонування, навіть в умовах обмежень. Особливий акцент зроблено на зростаючій ролі інноваційних рішень в активізації процесу пристосування до нових реалій. Підкреслюється, що інноваційне реформування в туризмі сприятиме покращенню як короткострокових, так і довгострокових показників туристського попиту, зростанню кількості туристських підприємств і, відповідно, робочих місць у цьому секторі економіки, а також підвищенню якості та конкурентоспроможності вітчизняного туристичного продукту й збільшенню вкладу галузі туризму у ВВП. Метою цієї статті є визначення інноваційних можливостей та оптимальних рішень для забезпечення євроорієнтованого розвитку туризму в Україні. У ході дослідження використано переважно загальнонаукові методи, зокрема, аналіз та синтез, монографічний метод, а також методи абстрагування і конкретизації, що дозволило вирішити поставлене наукове завдання. Встановлено, що в сучасних економічних умовах євроорієнтований розвиток туристичного сектору може бути забезпечений великим різноманіттям інноваційних рішень, починаючи з кардинальних перетворень у менеджменті та маркетинговій діяльності туроператорів і турагентів та закінчуючи диверсифікацією самого туристського продукту та способами обслуговування споживачів. Доведено, що суттєве значення в євроорієнтованому розвитку вітчизняного туризму мають інноваційні трансформації туристського продукту на рівні окремих регіонів, а саме: нові послуги, нові туристські та екскурсійні маршрути або їх модифікація, в тому числі й з використанням цифрових технологій, а також нові види туризму, серед яких глемпінги, іммерсивний туризм, фітнес-туризм, віртуальний туризм, тревел-журналістика, кінотуризм тощо. Автором відзначено, що одним з актуальних та інноваційних напрямів сучасного туризму є бекпекінг. Визначено, що головним інноваційним рішенням у туристичній галузі може стати розроблення єдиної інформаційної туристської бази країни, доступної та зрозумілої будь-якому користувачеві. Така електронна база може поєднати в собі можливості інтерактивного туристичного путівника та маркетплейсу. За результатами проведеного дослідження встановлено, що для євроорієнтованого розвитку туристичної галузі необхідна виважена інвестиційно-інноваційна політика, яка допоможе підтримати інноваційні проєкти, що розробляються як на рівні держави, так і на рівні регіонів та окремих туристичних районів. У висновку наголошується, що впровадження інноваційних рішень допоможе туристичній галузі стати конкурентоспроможною на світовому ринку.