АДАПТИВНЕ МИСТЕЦТВО СУЧАСНОГО ПЛАКАТУ: СОЦІАЛЬНА КОМУНІКАЦІЯ ТА РЕКЛАМА
DOI:
https://doi.org/10.30857/2617-0272.2022.2.7Анотація
Мета: дослідження історичного розвитку плакатного жанру та поняття соціальної
реклами, а також її стан та вплив у сучасному світі; дослідження домінантних явищ розвитку
плакатного жанру як культурного коду соціуму у певні історичні періоди.
Методологія. Для проведення дослідження використано історико-типологічний,
ретроспективний, аналітичний методи, а також образно-стилістичного та порівняльного
аналізу. Теоретичною та методологічною основою визначено системний підхід у дослідженні
плакатного жанру світових та вітчизняних художників-графіків. Також використано системно-
структурний та асоціативний методи при дослідженні художньо-композиційних ознак та
семантичного ресурсу у історичному розвитку плакату як особливого мистецького жанру.
Результати. Виконано аналіз та досліджено соціальний плакат як одну з можливостей впливу
засобами графічного дизайну на основні сфери соціального життя. Наведено приклади специфіки
плакатного жанру та візуальних засобів в контексті соціальної реклами, що в подальшому стає
невід'ємною частиною художньої розробки плакатного рисунку як елементу проектної графіки, а
також її поєднання із відповідним текстовим поданням матеріалу соціального плакату. Розглянуто
завдання комунікативної складової при створенні плакату, його графічного насичення, їх комбінацій
для збільшення можливостей диференційованого впливу при активному застосуванні у соціумі.
Виявлено, що плакат як специфічний жанр мистецтва у своєму прояві здатний висловлювати
принципову гуманістичну позицію та важливі цінності людства. Доведено, що соціальний плакат у
сучасному виконанні відтворює інтегровану сукупність дієвих цінностей, пов’язаних із глобалізованим
прогресом, освітніми новаціями, культурним збагаченням тощо, про що свідчить інтенсивний
розвиток плакатного мистецтва відповідно до розвитку світових тенденцій.
Наукова новизна роботи полягає у комплексному підході при дослідженні ролі плакату в
соціальній рекламі та особливостей використання композиційних принципів в дизайні плакату.
Проведено структурно-семантичний аналіз візуальних засобів і стилістичних тенденцій у
плакаті. Розглянуто художню образність і основні етапи розвитку екологічного плакату, зокрема
в Україні. Зазначено, що активізація уваги до проблем у різних соціальних сферах, у тому числі
навколишнього середовища та розумного споживання ресурсів значно сприятиме розвитку еко-
культури суспільства, особливо молодого покоління.
Практична значущість дослідження обумовлена розширенням та поглибленням
теоретичних відомостей процесу створення сучасного плакату відповідно до визначення понять
соціальної реклами та комунікацій, їх розвитку та впливу на формування морально-етичних
принципів суспільства. Отримані результати дозволили застосувати елементи системного підходу
до створення найбільш ефективної соціальної реклами. Представлені результати рекомендовано до
використання в практичній проектній роботі дизайнерів-графіків, а також в навчальному процесі
при підготовці художників та дизайнерів-науковців у тематичних дослідженнях.