КОНЦЕПТУАЛЬНИЙ ДИЗАЙН ЯК МЕТОДОЛОГІЯ ГАРМОНІЙНОГО ФОРМОУТВОРЕННЯ КЛАСИЧНОГО ЧОЛОВІЧОГО ТА ЖІНОЧОГО КОСТЮМА
DOI:
https://doi.org/10.30857/2617-0272.2023.2.5Ключові слова:
еволюція формотворення костюма, художній образ, концептуальний костюм, гармонізація форми , стиль одягу, чоловічий одяг , дизайн одягуАнотація
Мета: дослідження методів гармонізації форми одягу прет-а-порте шляхом встановлення концептуальної відповідності естетичних властивостей форми та її функціональних особливостей у проектуванні класичного чоловічого та жіночого костюма.
Методологія. Методологія дослідження зумовлена комплексним вивченням предмета, ґрунтується на використанні історико-культурологічного, компаративного, порівняльного методів; використано методи формального, функціонального та семіотичного аналізу. У роботі застосовано мистецтвознавчий і художньо-дизайнерський наукові підходи. Теоретична та методологічна основа дослідження базується на наукових положеннях теорії проектування одягу, а також на наукових працях та методологічних розробках фахівців з історії костюму та дизайну одягу.
Результати. Досліджено методи формоутворення як системи креативних ідей та функціонально-доцільних рішень балансування принципу «функція – естетика» в дизайн-ергономічному проектуванні асортименту перспективних колекцій чоловічого та жіночого одягу з урахуванням пластики тканин. Визначено фактори впливу матеріалу на конструктивно-тектонічні характеристики формоутворення відповідно до функції класичного костюма. Встановлено концептуальну відповідність гармонізації форми, її естетичних властивостей та функціональних особливостей; виявлено особливості засобів композиційної виразності у розвитку гармонійних форм сучасного класичного костюма як виокремленої ціннісної складової дизайну одягу.
Наукова новизна роботи полягає у здійсненні комплексного дослідження сучасного класичного одягу як об’єкта та предмета концептуального дизайну: виявлено художні витоки гармонійного формоутворення концептуальних колекцій; визначено етапи його гармонійного розвитку. Зазначено, що для концептуального костюма ідентифікуючим стає ціннісно-смислове оточення з посиланням на культурні, ментальні, соціальні та інші контексти.
Практична значущість дослідження полягає у створенні наукової бази для розробки гармонійних форм колекцій класичного костюма для побудови конструктивного устрою моделей колекції чоловічого та жіночого асортименту. Практика застосування теоретичних досліджень допоможе у освітньому процесі з підготовки модельєрів-конструкторів та дизайнерів одягу.