ФОРМУВАННЯ ІНТЕГРОВАНИХ БІЗНЕС-ГРУП В УКРАЇНІ ЯК ФОРМА ПРОЯВУ НОВИХ ІНСТИТУЦІЙНИХ СТРУКТУР
DOI:
https://doi.org/10.30857/2786-5398.2021.4.4Ключові слова:
інтегрована бізнес-група, транснаціональна корпорація, інституціоналізаціяАнотація
Статтю присвячено сучасним проблемам розвитку інтегрованих бізнес-структур, що пов'язують із потребами модернізації провідних галузей промисловості на інноваційній основі, структурної перебудови промисловості, скорочення технологічного відставання та розвитку високотехнологічного виробництва. Наголошується, що одним із найважливіших завдань модернізації має стати досягнення високої конкурентоспроможності національної економіки, що дозволить зайняти Україні провідні позиції в сучасному глобалізованому світі. У дослідженні використовувався широкий інструментарій наукового дослідження, зокрема, методи аналізу, синтезу, узагальнення, порівняння – для визначення сутності, економічного змісту, структурних складових та факторів, що впливають на формування інтегрованих бізнес-структур в Україні; структурно-функціональний аналіз – для ідентифікації необхідних інституційних структур; методи інтегрального оцінювання – для дослідження зарубіжного досвіду формування інтегрованих бізнес-груп. Доведено, що тенденції та особливості розвитку підприємств у складі інтегрованих бізнес-груп переходять на новий інноваційний рівень відповідно до вимог діджиталізації ринку. Виявлено основні характеристики формування інтегрованих бізнес-груп як форми вияву нових інституційних структур України. Визначено цілі їх розвитку, необхідні для здійснення трансформаційних змін, виявлено основні фактори, що детермінують характер реорганізацій та реструктуризації підприємств, що входять до складу інтегрованих бізнес-груп. З огляду на те, що інтегровані бізнес-групи розглядаються як основна рушійна сила економіки України, зазначено, що державна промислова та антимонопольна політика мають активно сприяти посиленню їх позицій, у тому числі й міжнародних, за умови узгодження корпоративних та національних інтересів. З’ясовано, що на інтегровані бізнес-групи припадає 15% загального промислового випуску, відповідно, інтегровані бізнес-групи є мезоекономічним суб'єктом та являють собою соціальний інститут нового типу, що прогнозує попит та пропозицію на конкретному сегменті світового ринку та реалізує свої прогнозні рішення за допомогою великих нововведень.