ФОРМУВАННЯ ЦИФРОВИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ ЛЮДСЬКОГО КАПІТАЛУ МАШИНОБУДІВНИХ ПІДПРИЄМСТВ
DOI:
https://doi.org/10.30857/2415-3206.2022.2.3Анотація
Постановка проблеми. У статті розглядається проблема формування цифрових компетентностей людського капіталу машинобудівних підприємств. Проаналізовано, що цифрова економіка визначає нові вимоги до підприємств, і одним із ключових факторів успіху в ній є наявність висококваліфікованих кадрів, які володіють цифровими компетентностями.
Метою дослідження є формування контуру цифрових компетентностей людського капіталу, необхідних для машинобудівних підприємств.
Основна гіпотеза полягає у підтвердженні тенденції на ринку праці щодо нестачі кадрів середньої ланки, які володіють цифровими навичками та забезпечені дієвого плану щодо оцінки цифрових компетентностей людського капіталу.
Методологією наукового дослідження є забезпечення розвитку людського капіталу машинобудівних підприємств уніфікованими рамками цифрових компетентностей, базуючись на результатах дослідження з використанням загальнонаукових та спеціальних методів.
Результати полягають у формуванні пропозицій щодо розподілу цифрових компетентностей на базові та спеціальні цифрові компетентності, які в свою чергу, поділяються на функціональні та операційні. Сформовано функціональні залежності цифрових компетентностей людського капіталу машинобудівних підприємств, які включають в себе освіту, самоосвіту, світогляд працівника, біологічні якості індивідууму, сукупність бізнес-процесів на підприємстві, особливості виробничих процесів, унікальність програмного продукту, що використовується на підприємстві та практичний досвід набуття цифрових компетентностей. Описано логічну послідовність реалізації процесів, пов'язаних з удосконаленням їх цифрових компетентностей. У статті запропоновано створення внутрішньокорпоративної рамки цифрової компетентності для підприємства машинобудування за трьома рівнями вимог для визначення потреби в обсягу цифрових компетентностей та вибору способу її задоволення. Зазначено, що базовий рівень цифрових компетентностей персоналу машинобудівного підприємства повинен відповідати Рамці цифрових компетентностей для громадян України DigComp 2.1, тоді як контур функціональних та операційних цифрових компетентностей сформована у статті самостійно.
Висновки. Розкрито, що запропоновані проекти контурів цифрових компетентностей, які відповідають реальним потребам цифрової трансформації підприємств машинобудування та реалізують стратегічну направленість становлення цифрової економіки України, можуть бути застосовані для планування, аналізу та формування цифрових компетентностей людського капіталу машинобудівних підприємств.
Ключові слова: цифровізація; людський капітал; цифрові компетентності; машинобудівні підприємства; цифрові технології.