ТЕОРЕТИКО-МЕТОДОЛОГІЧНІ АСПЕКТИ УПРАВЛІННЯ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНІСТЮ АГРОПРОМИСЛОВИХ ПІДПРИЄМСТВ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ

Автор(и)

  • Олександра ОЛЬШАНСЬКА Київський національний університет технологій та дизайну, Україна
  • Поліна ПУЗИРЬОВА Київський національний університет технологій та дизайну, Україна

DOI:

https://doi.org/10.30857/2415-3206.2023.1.2

Анотація

Основна мета статті – дослідження теоретико-методологічних аспектів управління конкурен­тоспроможністю агропромислових підприємств в умовах воєнного стану.

При написанні статті використовувались такі методи дослідження – загальні, наукові, економічні методи досліджень економічних явищ та процесів: категоріальний аналіз, метод аналізу та синтезу, графічно-табличний метод, метод структурування і групування.

Виклад основного матеріалу дослідження. В статті доведено, що актуальні питання забезпе­чення конкурентоспроможності агропромисло­вих підприємств, особливо в умовах повно­масштабного вторгнення набувають фундамен­тального значення, оскільки від стабільності функціонування, як окремих аграрних підпри­ємств, так і від всієї системи агропромислового комплексу залежить стан та рівень продовольчої безпеки країни та інтенсивність післявоєнного відновлення. Визначено, що в умовах економіки воєнного стану стабільність функціонування агропромислового підприємства визначається ефективністю управління його конкурентоспро­можністю, а саме потенційними та наявними можливостями щодо виробництва та збуту агропродукції, яка за базовими характерис­тиками є більш привабливою для споживачів, ніж продукція їх конкурентів. Встановлено, що теоретико-методологічні аспекти управління конкурентоспроможністю агропромислових підприємств в умовах воєнного стану набувають особливого значення, оскільки саме забезпе­чення високої конкурентоспроможності підпри­ємств агропромислової сфери має удосконалити процес формування багатоукладної аграрної політики, забезпечити оптимальні виробничо-територіальні відносини між суб’єктами агропромислового комплексу та унеможливити виникнення продовольчої кризи. Проаналізовано сучасний стан ринку агропромислової продукції і визначено основні конкурентоспроможні агропромислові підприємства України станом на кінець 2022 р.: Kernel, MHP, Nibulon, Santreyd, ADM Yukreyn, Eridon, Cargill, Astarta, Delta Wilmar, LNZ, Optimus AGRO, Prometey.

Висновки. В результаті дослідження доведено, що важливим аспектом в управлінні конкуренто­спроможністю агропромислових підприємств є їх здатність адаптуватись до змінних умов господарювання, що включає у себе не лише використання конкурентних переваг, але і здатність ефективно реагувати на зміни на ринку та змінювати свою стратегію відповідно до нових умов, особливо умов воєнного стану. З’ясовано, що конкурентоспроможність агро­промислових підприємств визначає їх здатність здобувати переваги в конкурентній середі, яка характерна для ринку сільськогосподарської продукції та послуг, що охоплює багато аспектів, з огляду на сучасний воєнний стан в країні: цілеспрямована політика держави; роль держави в розвитку аграрного сектора; якість продукції; зниження витрат виробництва; державне замовлення на продукцію; наукове забезпечення АПК. Структуровано реалізацію стратегічних завдань, які потребують комплекс­ного підходу та співпраці між державою, госпо­дарськими суб’єктами у сфері агропромислової політики та науково-дослідними установами. Доповнено визначення управління конкуренто­спроможністю агропромислових підприємств в умовах воєнної агресії, що вимагає здійснення ефективних заходів для збереження та зміцнення позицій підприємств агросфери на ринку з метою не допущення продовольчої кризи.

Ключові слова: управління; конкурентоспро­можність; агропромислові підприємства; АПК; сільськогосподарська продукція; воєнний стан; продовольча криза; агросфера; агротехнології; якість продукції; інновації.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографії авторів

Олександра ОЛЬШАНСЬКА, Київський національний університет технологій та дизайну, Україна

D.Sc in Economics, Professor, Dean of the Faculty of Management and Business Design

Поліна ПУЗИРЬОВА, Київський національний університет технологій та дизайну, Україна

D.Sc in Economics, Associate Professor, Department of Smart Economics

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-01-10

Номер

Розділ

Articles