ТЕОРЕТИЧНИЙ КОНЦЕПТ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ, ЙОГО ВПЛИВ НА МОДЕРНІЗАЦІЮ БІЗНЕС-ПРОЦЕСІВ ТА СТРАТЕГІЧНИЙ РОЗВИТОК ПІДПРИЄМСТВ
DOI:
https://doi.org/10.30857/2415-3206.2024.1.7Анотація
МЕТОЮ СТАТТІ є дослідження теоретичного концепту штучного інтелекту, а також його впливу на модернізацію бізнес-процесів та стратегічний розвиток підприємств.
МЕТОДИ ДОСЛІДЖЕННЯ. В статті було використано методи: експертних оцінок; алгоритмічного аналізу; експериментальних досліджень; статистичного аналізу; моніторингу і оцінки результатів; аналізу та синтезу; графічний метод та ін.
ВИКЛАД ОСНОВНОГО МАТЕРІАЛУ. Штучний інтелект (ШІ) є багатовекторним науковим поняттям, яке має величезний потенціал для трансформації у сфері модернізації бізнес-процесів та стратегічного розвитку підприємств. ШІ здатний радикально модернізувати бізнес-процеси та їх стратегічний розвиток, автоматизуючи системи прийняття рішень та прогнозуючи на основі аналітики даних інновації у виробництво. Оскільки, ШІ дотичний до таких питань, як етика, конфіденційність та кібербезпека, то неправильне застосування ШІ може мати серйозні негативні наслідки для користувачів. Основні види ШІ поділяються на два великі напрямки: Weak AI – системи, що здатні виконувати конкретні завдання, але без розуміння широкого контексту чи здатності до загальної адаптації, які можуть перевершувати людей у певних завданнях, але не мають справжньої «свідомості»; Strong AI – системи, які можуть мислити, розуміти та навчатися на рівні людського інтелекту (Strong AI ще залишається гіпотетичним напрямком досліджень, оскільки в сучасній науці не існує повноцінно реалізованого Strong AI). В сучасних умовах існує декілька основних підходів до розробки ШІ, кожен з яких має свої особливості. Так, основними методами є машинне навчання, експертні системи, нейронні мережі та еволюційні алгоритми. ШІ стає актуальним інструментом для модернізації бізнес-процесів, оптимізації ресурсів та стратегічного розвитку підприємств. Отже, ШІ відкриває нові горизонти для бізнесу, дозволяючи підприємствам оптимізувати свої бізнес-процеси, мінімізувати витрати та підвищувати ефективність діяльності. Інтеграція ШІ у стратегію розвитку підприємств вимагає більш глибокого розуміння його потенціалу та обмежень, де впровадження ШІ змінює не тільки окремі бізнес-процеси, але й впливає на загальний підхід до управління та розвитку підприємств. Одним із ключових напрямків використання ШІ у стратегічному розвитку підприємств є прогнозування та стратегічне планування, де завдяки ШІ підприємства можуть прогнозувати економічні тенденції, аналізувати конкурентне середовище та розробляти стратегії, що відповідають майбутнім запитам споживачів.
ВИСНОВКИ. Встановлено, що ШІ має мега-потенціал для трансформації бізнесу, сприяючи модернізації бізнес-процесів та стратегічному розвитку підприємств. Однак для досягнення ефективних результатів важливо усвідомлювати як переваги, так і недоліки, пов’язані з його інтеграцією. Успішна інтеграція ШІ потребує не лише технічної підготовки, але й адаптації бізнес-моделей, стратегічного підходу, уваги до всіх етичних аспектів, інвестування в інновації та безперервного навчання своїх працівників. Впровадження ШІ дозволить підприємствам оптимізувати свої операції, приймати більш обґрунтовані рішення та адаптуватися до мінливих умов сьогодення. Розуміння значимості ШІ для підприємств дозволяє останнім не лише адаптуватися до нових умов, але й отримати конкурентну перевагу, оскільки ШІ стає одним із ключових факторів розвитку бізнесу, і його роль у майбутньому лише зростатиме.
КЛЮЧОВІ СЛОВА: штучний інтелект; модернізація бізнес-процесів; стратегічний розвиток підприємств; трансформація бізнесу; інтеграція; інновації; підприємства; адаптація; імплементація.