ТЕОРЕТИЧНІ ПІДХОДИ ДО ФОРМУВАННЯ БІЗНЕС-ПРОЦЕСІВ В СФЕРІ ІНФОРМАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ В КОНТЕКСТІ ДІДЖИТАЛІЗАЦІЇ
DOI:
https://doi.org/10.30857/2415-3206.2024.1.8Анотація
МЕТОЮ СТАТТІ є дослідження теоретичних підходів до формування бізнес-процесів в сфері інформаційних технологій в контексті діджиталізації.
МЕТОДИ ДОСЛІДЖЕННЯ. В статті було використано такі методи: SWOT-аналіз; PESTLE-аналіз; benchmarking; дослідження ринку і конкурентів; аналіз даних і BI (Business Intelligence); проектний менеджмент; аналізу та синтезу, графічно-табличний методи.
ВИКЛАД ОСНОВНОГО МАТЕРІАЛУ. Сучасний розвиток суспільства, цифровізація економіки, глобалізація і діджиталізація економічних процесів визначають принципово новітні підходи до формування бізнес-процесів у сфері інформаційних технологій в контексті діджиталізації. Формування бізнес-процесів в ІТ-сфері визначається швидким темпом розвитку діджиталізації та її впливом на всі аспекти діяльності сучасних підприємств. Діджиталізація є ключовим чинником досягнення конкурентних переваг на глобальному ринку, оскільки дозволяє оптимізувати бізнес-процеси, автоматизувати бізнес-операції, покращити комунікацію та прийняття рішень на основі даних. Роль бізнес-процесів у контексті діджиталізації полягає в підвищенні ефективності та швидкості роботи підприємств, що дозволяє оперативно реагувати на нові виклики сьогодення, мінімізувати витрати та нарощувати якість продукції та послуг. В контексті ІТ-підприємств діджиталізація не лише прискорює процеси, але й докорінно змінює саму природу бізнесу, змушуючи підприємства адаптувати свої моделі, стратегії та бізнес-процеси. Дослідження теоретичних підходів до формування бізнес-процесів в умовах цифрової трансформації показало, що основними підходами є: класичні підходи (процесно-орієнтований, модель Input-Output, проектний (Project-Based Approach); сучасні підходи (гнучкі методології (Agile), Lean Management, DevOps). Серед особливостей бізнес-процесів ІТ-сфери було визначено такі: динамічність і гнучкість; інноваційність; проектно-орієнтована структура. Для моделювання та оптимізації бізнес-процесів в ІТ сфері в контексті діджиталізації використовують наступні інструменти: BPMN; ERP-системи; інструменти для управління проектами. Доведено, що бізнес-процеси в сфері ІТ не можуть функціонувати без синергійного поєднання основних компонентів діджитацізації: автоматизація, інтеграція, аналітика, гнучкість та адаптивність, штучний інтелект, хмарні технології.
ВИСНОВКИ. Встановлено, що діджиталізація бізнесу ІТ-підприємств надає нові можливості для оптимізації бізнес-процесів та досягнення конкурентних переваг. Доведено, що впровадження цифрових технологій сприяє автоматизації, інтеграції, підвищенню ефективності та гнучкості бізнес-процесів. Визначено, що ІТ-підприємства повинні активно використовувати інноваційні підходи для адаптації до новітніх умов ринку, враховуючи теоретичні варіації та функціональні аспекти діджиталізації. Доведено, що формування бізнес-процесів у сфері ІТ вимагає врахування теоретичних і практичних аспектів, де класичні підходи (процесно-орієнтований, проектний підхід) залишаються базовими, а сучасні підходи (Agile, Lean та DevOps) відкривають нові можливості для оптимізації процесів та підвищення їх ефективності. Встановлено, що технологічні інновації, зокрема штучний інтелект та хмарні рішення, відіграють синергійну роль для трансформації бізнес-процесів в ІТ-секторі, допомогаючи підприємствам залишатися конкурентоспроможними в умовах швидких змін та глобалізаційних перетворень.
КЛЮЧОВІ СЛОВА: бізнес-процеси; інформаційні технології; діджиталізація; теоретичні підходи; ІТ-підприємства; конкурентні переваги; цифрові технології; автоматизація; інтеграція; адаптація; класичні підходи; сучасні підходи; штучний інтелект; трансформація.