КОМПОЗИЦІЙНО-ГРАФІЧНІ ЗАСОБИ ДИЗАЙНУ ЧОЛОВІЧОГО ПОВСЯКДЕННОГО ТА СПОРТИВНОГО ОДЯГУ
DOI:
https://doi.org/10.30857/2617-0272.2023.2.21Ключові слова:
дизайн одягу, чоловічий одяг, вулична мода, стріт-арт, продукт дизайну, графіті, проєктний образ, продукт моди, fashion design, men's clothing, street fashion, street art, design product, graffiti, project image, fashion productАнотація
Метою дослідження є визначення напрямів проєктування чоловічого одягу з удосконаленими функціональним властивостями із впровадженням композиційно-графічних засобів стріт-арту; охарактеризувати колаборацію дизайнерських брендів модного одягу з графічними роботами вуличних художників як напрям розробки актуального проєктного образу в чоловічій моді.
Методологія дослідження базується на вивченні принципів колаборації різних сфер сучасного мистецтва та культури при створенні затребуваного продукту дизайну. Дослідження здійснено шляхом вивчення, порівняння, узагальнення уподобань сучасного споживача в різних сферах сучасної культури та певних субкультур (мистецтво графіті, музика хіп-хоп, пропагування спорту та активного способу життя тощо). Використано прийоми аналітично-типологічного методу, що спирається на документальні джерела (в тому числі фото- та відео), графічні роботи, фешн-ілюстрації, аналіз івент- та перфоманс-презентацій колекцій модного одягу як продукту моди.
Результати. Визначено основні напрями сучасної поп-культури, що вливають на формування актуальних напрямів вуличної моди, зокрема у розробці моделей чоловічого одягу. Охарактеризовано діяльність вуличних художників в контексті їх впливу на розвиток сучасного мистецтва та формування предметного середовища. Наведено порівняльний опис рис творчості провідних художників стріт-арту та представлено аналіз їх взаємодії з провідними дизайнерськими брендами в створенні та презентації колекцій модного одягу. Охарактеризовано їх співпрацю в реалізації рекламних кампаній провідних дизайнерських брендів, особливо в сегменті вуличної моди. Визначено основні стилістичні особливості вбрання субкультури хіп-хоп 2010-х років, асимільовані в актуальні тенденції вуличної моди 2020-х років. Визначено основні напрями колаборації представників субкультури хіп-хоп (музики та спорту) з провідними дизайнерськими брендами в проєктуванні чоловічого повсякденного та спортивного одягу із застосуванням композиційно-графічних засобів оздоблення стріт-арту.
Наукова новизна результатів визначається комплексним обґрунтуванням розробки актуального модного образу (на прикладі чоловічого повсякденного одягу), який базується на асиміляції напрямів сучасного мистецтва (графіті), явищ сучасної масової культури (субкультури хіп-хоп) та дизайн-діяльності у сфері індустрії моди. Охарактеризовано проєктно-рекламну стратегію формування модного одягу як актуального продукту дизайну на основі колаборації представників різних напрямів культури сучасного суспільства споживання.
Практичне значущість роботи полягає в наповненості встановленою достовірною інформацією міждисциплінарного характеру, що демонструє єдину комплексну основу формування проектного образу сучасного споживача та створення продукту дизайну в сфері розробки актуального чоловічого одягу повсякденного та спортивного призначення. Результати дослідження можуть бути адаптовані та розширені при створенні моделей одягу різного призначення, для різних верств споживачів для просування на сучасному ринку модного одягу.