ПРОФЕСІЙНЕ ЗДОРОВ'Я ВИКЛАДАЧА ЯК ОСНОВА БЛАГОПОЛУЧЧЯ ЕФЕКТИВНОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ТА ЗАПОРУКА РОЗВИТКУ СОЦІАЛЬНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ ЗАКЛАДУ ВИЩОЇ ОСВІТИ В УМОВАХ ВІЙНИ

Автор(и)

  • Людмила М. Ганущак-Єфіменко Київський національний університет технологій та дизайну, Україна
  • Людмила Є. Галавська Київський національний університет технологій та дизайну, Україна
  • Світлана І. Арабулі Київський національний університет технологій та дизайну, Україна

DOI:

https://doi.org/10.30857/2786-5398.2023.6.2

Ключові слова:

заклади вищої освіти, емоційно професійне вигорання, інтелектуальне і психоемоційне напруження, науково-педагогічні працівники, благополуччя, психологічне вигорання, стресостійкість

Анотація

У статті узагальнено теоретичні відомості щодо існуючої проблеми «професійного вигорання» викладачів закладів вищої освіти в умовах війни, факторів, що впливають на розвиток зазначеного синдрому. Обгрунтовано фактори, що впливають на професійне здоров’я викладача закладу вищої освіти; досліджено концепції вигорання; проаналізовано ключові ознаки розвитку синдрому професійного вигорання викладачів закладів вищої освіти; Сформовано особливості психології виробничого середовища викладача закладу вищої освіти для уникнення стресів; проаналізовано фактори, що впливають на формування синдрому професійного вигорання викладачів ЗВО. Доведено, що особливо гостро проблема профілактики феномену «емоційного професійного вигорання» постала саме в умовах війни, зважаючи на високотехнологічний час шалених швидкостей та глобально перенавантаженого інформаційного суспільства. Найбільш вразливими категоріями стали ті, чия професійна діяльність пов'язана з постійним спілкуванням з людьми (вихователі, вчителі, викладачі, психологи, соціальні працівники, управлінці-керівники, лікарі, священники, представники духівництва, журналісти тощо). Представники усіх цих професій перманентно мають виявляти високий рівень емпатії, толерантності, співчуття, позитивної емоційності, що частково, і призводить до синдрому «емоційного професійного вигорання». Обгрунтовано, що викладачі ЗВО потребують індивідуального психологічного консультування, відповідної корегуючої терапії, особистісного і професійного розвитку та профілактики синдрому «професійного вигорання». Актуальність проблеми зумовлена постійним зростанням вимог з боку суспільства до викладачів ЗВО. Високий рівень інтелектуального і психоемоційного напруження в умовах війни, нові організаційні вимоги, порушення режиму діяльності, відпочинку, сну та харчування, повторні довготривалі стресогенні ситуації, а також особистісні психовегетативні особливості призводять до зриву процесів психічної адаптації, розвитку, викликаних стресом, психосоматичних порушень, зокрема синдрому «емоційного професійного вигорання» викладачів ЗВО.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографії авторів

Людмила М. Ганущак-Єфіменко, Київський національний університет технологій та дизайну, Україна

доктор економічних наук, професор, проректор з наукової та інноваційної діяльності

https://orcid.org/0000-0002-4458-2984

Scopus Author ID: 35758920800

Researcher ID: Q-2309-2016

Людмила Є. Галавська, Київський національний університет технологій та дизайну, Україна

доктор технічних наук, професор, завідувач кафедри технології та дизайну текстильних матеріалів

https://orcid.org/0000-0002-6994-6641

Scopus Author ID: 57191413261

ResearcherID: O-1750-2018

Світлана І. Арабулі, Київський національний університет технологій та дизайну, Україна

кандидат технічних наук, доцент, доцент кафедри технології та дизайну текстильних матеріалів

https://orcid.org/0000-0003-1049-8255

Scopus Author ID: 54405479200

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-04-08

Як цитувати

Ганущак-Єфіменко, Л. М., Галавська, Л. Є., & Арабулі, С. І. (2024). ПРОФЕСІЙНЕ ЗДОРОВ’Я ВИКЛАДАЧА ЯК ОСНОВА БЛАГОПОЛУЧЧЯ ЕФЕКТИВНОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ТА ЗАПОРУКА РОЗВИТКУ СОЦІАЛЬНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ ЗАКЛАДУ ВИЩОЇ ОСВІТИ В УМОВАХ ВІЙНИ. Журнал стратегічних економічних досліджень, (6), 17–27. https://doi.org/10.30857/2786-5398.2023.6.2

Номер

Розділ

МОДЕРНІЗАЦІЯ ОСВІТИ

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають