ПРОФЕСІЙНЕ ЗДОРОВ'Я ВИКЛАДАЧА ЯК ОСНОВА БЛАГОПОЛУЧЧЯ ЕФЕКТИВНОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ТА ЗАПОРУКА РОЗВИТКУ СОЦІАЛЬНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ ЗАКЛАДУ ВИЩОЇ ОСВІТИ В УМОВАХ ВІЙНИ
DOI:
https://doi.org/10.30857/2786-5398.2023.6.2Ключові слова:
заклади вищої освіти, емоційно професійне вигорання, інтелектуальне і психоемоційне напруження, науково-педагогічні працівники, благополуччя, психологічне вигорання, стресостійкістьАнотація
У статті узагальнено теоретичні відомості щодо існуючої проблеми «професійного вигорання» викладачів закладів вищої освіти в умовах війни, факторів, що впливають на розвиток зазначеного синдрому. Обгрунтовано фактори, що впливають на професійне здоров’я викладача закладу вищої освіти; досліджено концепції вигорання; проаналізовано ключові ознаки розвитку синдрому професійного вигорання викладачів закладів вищої освіти; Сформовано особливості психології виробничого середовища викладача закладу вищої освіти для уникнення стресів; проаналізовано фактори, що впливають на формування синдрому професійного вигорання викладачів ЗВО. Доведено, що особливо гостро проблема профілактики феномену «емоційного професійного вигорання» постала саме в умовах війни, зважаючи на високотехнологічний час шалених швидкостей та глобально перенавантаженого інформаційного суспільства. Найбільш вразливими категоріями стали ті, чия професійна діяльність пов'язана з постійним спілкуванням з людьми (вихователі, вчителі, викладачі, психологи, соціальні працівники, управлінці-керівники, лікарі, священники, представники духівництва, журналісти тощо). Представники усіх цих професій перманентно мають виявляти високий рівень емпатії, толерантності, співчуття, позитивної емоційності, що частково, і призводить до синдрому «емоційного професійного вигорання». Обгрунтовано, що викладачі ЗВО потребують індивідуального психологічного консультування, відповідної корегуючої терапії, особистісного і професійного розвитку та профілактики синдрому «професійного вигорання». Актуальність проблеми зумовлена постійним зростанням вимог з боку суспільства до викладачів ЗВО. Високий рівень інтелектуального і психоемоційного напруження в умовах війни, нові організаційні вимоги, порушення режиму діяльності, відпочинку, сну та харчування, повторні довготривалі стресогенні ситуації, а також особистісні психовегетативні особливості призводять до зриву процесів психічної адаптації, розвитку, викликаних стресом, психосоматичних порушень, зокрема синдрому «емоційного професійного вигорання» викладачів ЗВО.
Завантаження
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.