ІНФОРМАЦІЙНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ПРОЦЕСІВ ФОРМУВАННЯ СОЦІАЛЬНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.30857/2786-5398.2021.5.3Ключові слова:
соціальна відповідальність, університет, автономія, академічна свободаАнотація
Статтю присвячено дослідженню окремих аспектів становлення соціальної відповідальності в закладах вищої освіти. Акцентується на зростаючій ролі вищої освіти та її еволюції в сучасному у суспільстві як життєво важливого компонента культурного, соціального, економічного та політичного розвитку країни та як надійного підґрунтя для створення внутрішнього потенціалу, просування прав людини, сталого розвитку, демократії та справедливості. Наголошується на необхідності дотримуватись ключових положень Всесвітньої декларації ЮНЕСКО «Вища освіта» (1998 р.), зокрема, йдеться про те, що «вища освіта має сприйматися як державна послуга, диверсифікація державних та приватних джерел фінансування необхідна, але державна підтримка навчання та досліджень залишається важливою для забезпечення освітньої та соціальної місії». Визначено, що уповільнення темпів економічного зростання та структурні перетворення підвищили цінність освіти та її соціальну відповідальність перед суспільством. Гіпотезою дослідження є теза про те, що соціальна відповідальність, академічна свобода та автономія є рушійними силами підвищення попиту на вищу освіту. У цьому контексті передбачається, що університети мають підтримувати розумний баланс між цими складовими. Мета дослідження полягає в обґрунтуванні потреби в інформаційному забезпеченні процесів формування соціальної відповідальності закладів вищої освіти на ринку освітніх послуг. Для вирішення поставлених завдань застосовано такі методи дослідження: експертний аналіз рівня прозорості вищої освіти; методи оцінювання участі основних стейкхолдерів (здобувачів, роботодавців та громадянського суспільства) у розвитку потенціалу соціальної активності університетів. Виявлено виклики і бар’єри для подальшого розвитку академічної свободи та інституційної автономії, академічної свободи і державно-приватного партнерства, академічної свободи як етичного виміру та соціальної відповідальності, академічної свободи та підприємництва. Наголошується, що взаємодоповнюваність між освітою та технічним прогресом має важливі конкретні наслідки для економічної політики. Доведено, що зв'язок між освітою, інноваціями та кваліфікацією становить основу соціальної відповідальності університетів, дозволяє поєднувати початкове навчання та працевлаштування, безперервне навчання та підтримання професійної кваліфікації, просування інновацій, а також забезпечення відповідальності перед суспільством.