ІСТОРІЯ ПРОЦЕСУ ФОРМУВАННЯ СОЦІАЛЬНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ В УКРАЇНІ
DOI:
https://doi.org/10.30857/2786-5398.2021.4.2Ключові слова:
соціальна відповідальність, університет, вища освітаАнотація
Статтю присвячено дослідженню еволюції концепції соціальної відповідальності, в тому числі у сфері вищої освіти. Зокрема, зазначається, що сутність концепції соціальної відповідальності полягає в ідеї, що організації мають прагнути не лише до отримання власного прибутку, а й усвідомлювати наслідки своєї діяльності для суспільства. У цьому контексті корпоративна соціальна відповідальність розглядається як зближення інтересів компанії та суспільства. Особливу увагу приділяється аналізу впливу корпоративної соціальної відповідальності, що пов’язується, насамперед, з етичною та прозорою поведінкою та сприяє сталому розвитку, здоров'ю та благополуччю суспільства, з урахуванням очікувань зацікавлених сторін та дотриманням нормативних актів і відповідних стандартів. Виявлено, що подібно до інших маркетингових факторів, які спочатку стосувалися тільки комерційної сфери, соціальна відповідальність поширилася і на некомерційний сектор, включаючи освіту. Гіпотезою дослідження є твердження про те, що соціальна відповідальність університетів за вплив їх рішень та діяльності на суспільство та навколишнє середовище реалізується за допомогою прозорих та етичних стратегій. Мета дослідження полягає у вивченні історії процесу формування соціальної відповідальності закладів вищої освіти в Україні. Для виконання поставлених завдань використовувався описовий аналіз, а також дослідницький та підтверджуючий факторний аналіз; кількісні дані були зібрані за допомогою анкетування, розробленого на основі вивчення літератури та результатів якісного дослідження. Виявлено взаємозалежність між економічним, природним та соціальним середовищем, зокрема, шляхом створення нових правил для системи вищої освіти в Україні. Визначено історичну послідовність зміни трактувань соціальної відповідальності вищої освіти в Україні, що відображають розуміння складності цього поняття залежно від того, на якому аспекті наголошується – економічному, соціальному чи екологічному. Тому результуючі пріоритети можуть сильно відрізнятися. Підкреслюється надзвичайна важливість внеску соціальної відповідальності у зростання добробуту нації, що асоціюється з якістю та зростаючим впливом системи та установ вищої освіти. Доведено, що імплементація науково обґрунтованої політики та використання кращих практик європейських університетів в конкретній галузі соціальної відповідальності сприятимуть більш глибокому розумінню основних положень соціальної відповідальності, ілюструючи та моделюючи ті цінності, принципи та моделі поведінки, які будуть необхідні в пошуку нових соціально відповідальних рішень проблем людства.